Gândacul care amână construirea autostrăzii Sibiu-Pitești, mutat cu feromoni

FOTO: Siga/Wikimedia Commons

Autoritățile iau în calcul mutarea speciei de gândac Morimus Funereus, care se află pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu-Pitești. Informația vine de la ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, potrivit G4Media.ro.

Mutarea insectelor se poate face cu ajutorul unor tehnologii bazate pe utilizarea feromonilor, substanțe chimice produse de insecte și animale, similare hormonilor. Potrivit lui Boloș, astfel de soluții au fost aplicate și în Germania.

Comisia Europeană a transmis printr-o scrisoare oficială, în decembrie 2019, că autrostrada Sibiu-Pitești ar putea avea impact asupra unor specii de insecte și animale din siturile Natura 2000.

Ministrul Boloș a spus că România va răspunde observațiilor Comisiei până la termenul limită de 2 februarie.

Gândacul Morimus funereus, numit și croitor de piatră, este o specie de gândac ce se mai găsește și în alte țări din zona balcanică, dar și în Belgia sau Germania. Are o mărime de 20 – 35 de centimetri și e de culoare neagră. Pe spate are pete mari negre. Larvele se dezvoltă în lemnul de fax și stejar, iar adulții sunt întâlniți în lunile mai-iulie pe trunchiurile copacilor. Este o specie protejată la nivel european.

Autostrada Sibiu-Pitești trece prin Parcul Național Cozia, un habitat al acestei specii de gândac.

Comisarul pentru Transporturi în Comisia Europeană, Adina Vălean, spune că România trebuie să facă un studiu de impact serios pentru că autostrada trece prin arii protejate de lege.

„Nu este vorba doar de gândăcel, gândăcelul poate, ca să-i citez pe cei de la Comisia de Mediu, nu a fost exemplul cel mai fericit ales. Este și el printre probleme. Problema cu adevărat este că studiul de impact pe mediu, care este luat foarte în serios în aprobarea unei cereri de finanțare, s-a făcut în termeni generali. Nu s-au precizat măsuri concrete, nu a avut credibilitate. Un studiu de impact serios durează în jur de 6-9 luni”, a declarat comisarul pentru Transporturi Adina Vălean.

De asemenea, aceasta a mai spus că studiul de impact asupra mediului este făcut superficial și ar trebui refăcut complet. Acest lucru ar înseamna o întârziere de cel puțin o jumătate de an. Potrivit unor estimări, autostrada costă peste 1,3 miliarde de euro. Uniunea Europeană plătește 85%, bani care nu sunt încă pierduți.

FOTO: Siga/Wikimedia Commons

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.