Peste 100 de români care ar fi trebuit să plece în destinații exotice din Asia, Africa sau America de Sud au fost păcăliți de agenția de turism FunTrip, care i-a anunțat cu doar câteva zile înainte de plecare că excursiile nu se mai organizează. Apoi, reprezentanții agenției de turism le-au spus oamenilor că se reorganizează și că vor fi preluați de o mare agenție, acesta fiind motivul amânării excursiilor. Li s-au dat numeroase asigurări că dacă nu mai vor să plece vor primi toți banii înapoi. Dar ulterior li s-a spus că agenția a intrat în insolvență. Sediul s-a închis, pagina de Facebook a agenției a fost ștearsă, site-ul oficial a fost golit de tot conținutul, iar nimeni – nici ghizii, nici proprietarii – nu au mai răspuns la întrebările clienților.
GreatNews a mers pe firul evenimentelor și a discutat cu turiștii păgubiți de agenția FunTrip. După publicarea articolului, unul dintre proprietarii agenției a răspuns la întrebările adresate de greatnews.ro.
Luminița Coman din Baia Mare ar fi trebuit să plece pe 3 februarie într-o excursie în Thailanda, Bali și Singapore. A achitat excursia în valoare de 1.200 de euro în două tranșe: o parte anul trecut, în august, iar restul în ianuarie.
Cu doar câteva zile înainte de plecare, Luminița Coman a primit un e-mail în care i s-a spus că excursia va fi amânată pentru două săptămâni deoarece FunTrip se reorganizează, urmând să fie preluată de un tour operator mai mare, motiv pentru care își vor muta sediul.
I s-a spus și că, dacă nu mai vrea să plece, i se vor da banii înapoi.
„După care am comunicat că dorim restituirea banilor”, a explicat ea pentru GreatNews.ro.
Ulterior, Luminița Coman a primit încă un e-mail oficial în care i s-a promis că va primi banii înapoi, precum și asigurări directe din partea lui Andrei Dinu, administratorul societății FunTrip SRL. Într-o discuție pe Facebook, acesta i-a spus că îi pare rău pentru ce s-a întâmplat și că banii îi vor fi returnați: „Scuze pentru tot. Îți transferăm banii. Înțeleg pe toată lumea crede-mă”.
Pe de altă parte, Andrei Dinu a precizat că nu a fost direct implicat, deși el este unul dintre proprietarii agenției, alături de George Bratu (care era și directorul agenției, potrivit site-ului FunTrip): „Chiar dacă nu am mai fost implicat direct cu agenția tot vina mea e în final… Și trebuie să o rezolv”.
În ciuda promisiunilor administratorului, Luminița Coman nu a primit niciun leu înapoi: „Nu ne-am imaginat că s-ar putea întâmpla niciodată așa ceva”.
Mulți alți clienți ai agenției de turism FunTrip sunt în aceeași situație. Oamenii păcăliți au lansat un grup pe Facebook numit „Țeapa FunTrip” și încearcă să se organizeze pentru a-și recupera banii și pentru a da în judecată agenția de turism.
Excursiile anulate, pentru care oamenii nu și-au mai primit banii înapoi, ar fi trebuit să aibă loc în numeroase țări de pe diferite continente, pe tot parcursul anului 2017: Thailanda, Singapore, Bali (insulă din Indonezia), Japonia, Hong Kong (China), Filipine, Malaezia, Cambodgia, Peru, Kenya, Brazilia, Uruguay, Argentina, Myanmar, Tanzania sau Zanzibar.
Avocata Anca Timiș face și ea parte dintre clienții păcăliți. Tânăra în vârstă de 33 de ani ar fi trebuit să plece pe 18 februarie într-o excursie de grup de două săptămâni în Thailanda, Singapore și Filipine. A plătit 2.000 de euro pentru excursie (pentru două persoane), după ce a cumpărat pachetele turistice în perioada sărbătorilor, la ofertă (prețul fusese redus de la 1.500 de euro de persoană): „De sărbători au avut multe promoții”.
Potrivit Ancăi Timiș, excursiile costau între 1.000 și 2.000 de euro de persoană, ceea ce înseamnă că paguba totală, pentru toate cele 100 de persoane, este cuprinsă undeva între 100.000 și 200.000 de euro (unii au apucat să plătească doar avansul, de 650-700 de euro). Asigurarea de insolvență pe care FunTrip o are la Omniasig este de doar 50.000 de dolari, deci nu acoperă toată paguba.
Acum, grupul de turiști păgubiți se organizează și va depune o plângere penală colectivă pentru înșelăciune și grup infracțional organizat împotriva agenției de turism la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 2.
„Oamenii sunt resemnați în privința pagubei. Vor să îi facă să plătească”, spune Anca Timiș.
Însă pentru a obține condamnarea reprezentanților FunTrip, turiștii trebuie să demonstreze intenția. Anca Timiș crede că poate face acest lucru deoarece, chiar și după ce s-au anulat o mulțime de excursii, agenția a continuat să încheie contracte și să vândă excursii. Iar acești oameni care au cumpărat servicii la sfârșit de ianuarie sunt și ei păgubiți.
„Sunt două contracte semnate de FunTrip pe 26 ianuarie 2017, după ce s-au anulat o grămadă de excursii. Clar arată intenția”, spune Anca Timiș.
Iar în noaptea de 27 spre 28 ianuarie la sediul agenției din strada Maiorului nr. 16 au venit mai multe mașini 4 x 4 care au cărat toate lucrurile.
Totuși, chiar și după acest moment, reprezentanții agenției continuau să facă oferte (inclusiv în februarie). Anca Timiș spune că pe 7 februarie cineva a cerut o ofertă pentru un sejur din 18 februarie. La telefon a răspuns Marius Aron, care spunea că sejururile sunt separate de excursiile de grup în cadrul firmei, și că dacă excursiile au fost anulate, sejururile se vor face.
Pe 9 februarie a venit însă mail-ul oficial prin care agenția FunTrip i-a anunțat pe clienți că a intrat în insolvență și că excursiile nu se vor mai face.
Contact de GreatNews, Marius Aron a declarat că nu mai lucrează la FunTrip din luna decembrie 2016. Întrebat dacă nu el este cel care prezenta oferte cu doar două zile înainte ca agenția să anunțe involvența în luna februarie 2017, el a spus că era vorba „de cu totul altceva”: „Un alt departament, nu prin FunTrip”.
Apoi a refuzat să mai ofere vreo explicație: „Nu mă interesează de FunTrip. Nu vreau să aud nici de FunTrip, nici de clienți. De ce insistați?”.
În paralel, reprezentanții FunTrip au fost chemați la Ministerul Turismului, iar dacă nu se prezintă în 15 zile de la primirea notificării, licența de turism pe care o aveau se retrage din oficiu.
Din cei peste 100 de păgubiți, doar 2 au primit banii înapoi pentru excursiile plătite: se pare că aceștia au fost mai vocali pe grupul „Țeapă FunTrip” și l-au amenințat pe administratorul firmei că îi vor face publică adresa de acasă dacă nu primesc banii.
Deși calitatea serviciilor oferite de FunTrip este în prezent ultima grijă a turiștilor păcăliți, agenția de turism este acuzată de unii dintre clienții săi că a oferit servicii extrem de proaste de-a lungul timpului. Într-adevăr, FunTrip s-a poziționat pe piață drept o agenție care oferă excursii în locuri exotice la prețuri mici, însă condițiile ar fi trebuit să fie măcar decente, ceea ce nu a fost cazul întotdeauna.
„La Singapore am avut ploșnițe în cameră. Hotelul era cel din ofertă, doar că pozele nu reflectau realitatea”, explică Anca Timiș.
Cu altă ocazie, tânăra a fost cazată la un hotel într-o zonă părăsită, iar până la plajă trebuia să meargă 45 de minute.
Andrei Dinu, administratorul agenției de turism, mergea și el în excursii alături de grupul de turiști, însă uneori stătea separat, în condiții mult mai bune, menționează Anca: „Noi stăteam la hotel, el la bungalow-uri pe plajă”.
De-a lungul timpului, în mediul online au mai apărut informații de la turiști nemulțumiți de serviciile agenției de turism: ploșnițe în cameră, excursii de o zi la prețuri exagerate (97 de dolari pentru o excursie de o zi prin Bangkok, Thailanda), lipsă de comunicare și modificări de pe o zi pe altă, fără ca turiștii să fie informați din timp (de exemplu, deși li se spusese că vor lua avionul din Thailanda în Singapore, până la urmă au luat autocarul).
„Am plecat și din Krabi (Thailanda – n.r.), spre Singapore. Aici trebuia să avem 2 avioane: Krabi – Kuala Lumpur (Malaezia – n.r.) și KL – Singapore, dar Dinu ne-a propus să înlocuim un avion cu autocar, susținând că vom ajunge la hotel pe la 3 vs 7 cât ne-ar fi luat cu tot cu stat prin aeroport… evident că nu a fost așa, am ajuns pe la 7, iar el a mai făcut o economie.
În Singapore altă distracție… hotelul propus și în care agenția “mai fusese de 3-4 ori”, era sub orice critică. Trebuie menționat că grupul a fost spart în 2, unii optând să stea 1 sau 2 din cele 3 nopți la Marina Bay, urmând să se mute în a 3-a noapte la hotelul pe care Dinu îl antamase inițial, iar celelălalt grup a stat doar la primul hotel… care a trebuit schimbat.. plin de igrasie, cameră fără geamuri, cu mirosuri dubioase. Nimeni nu a vrut să se cazeze, chemându-l pe Dinu de la Marina Bay.. nu a avut ce să facă și a schimbat hotelul, asta fiind și ultima peripeție, după asta urmând drumul spre casă”, a povestit un turist nemulțumit pe site-ul plimbarici.ro.
FunTrip a funcționat mult timp ca ONG care avea activitate de turism, iar din anul 2015 s-a transformat în SRL și și-a luat și licența de turism.
Potrivit situației înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în 2015 (ultimul an pentru care sunt disponibile date privind bilanțul firmei), FunTrip a avut venituri totale de 94.079 de lei și cheltuieli de 453.216 de lei. Practic, cheltuielile firmei au fost de aproape 5 ori mai mari decât veniturile.
În 2015, FunTrip SRL a declarat o pierdere de 359.137 de lei.
Cândva în ultimul an, agenția FunTrip a lansat încă o pagină de internet cu numele agenției, dar cu domeniu de Marea Britanie (funtrip.co.uk), în limba engleză, prin intermediul căreia se vindeau excursii în Africa. De câteva zile și acest site a fost golit de conținut.
De asemenea, George Bratu este și proprietarul unei fabrici de mobilă și scaune africane care sunt produse în Africa și vândute apoi peste tot în lume. Potrivit unui răspuns oferit unui client, un astfel de scaun costă 3.700 de euro.
Turiștii care au rămas fără bani spun că în ultima perioadă Andrei Dinu a stat mai mult prin Africa de Sud și Tanzania. Iar Anca Timiș se documentează pentru a afla dacă există tratat de extrădare între România și Tanzania sau Africa de Sud.
Reacția lui Andrei Dinu, proprietar al FunTrip
Însă într-un răspuns oferit GreatNews, Andrei Dinu a declarat că atât el, cât și asociatul său se află în România: „Nu ne-am mutat în Africa. Suntem amândoi în București acum”.
Iată ce a mai declarat acesta: „Clienții Funtrip au primit alte vacanțe în schimb și unii dintre ei și-au recuperat și banii. Am zis că nu va rămâne nimeni păgubit”.
El a mai precizat că zvonurile potrivit cărora banii FunTrip ar fi fost investiți în alte afaceri nu sunt adevărate: „Banii primiți la Funtrip au fost investiți doar la Funtrip, cum se va vedea și în eventuala anchetă care va începe. Nu s-au mai încheiat contracte după ce am anunțat că intrăm în stare de insolvență. Aron Marius a fost la departamentul sejururi, unde avioanele și cazarile se iau pe loc în agenție cu clientul de față”.
Andrei Dinu a explicat că motivul pentru care agenția a ajuns în această situație este managementul prost: „Au fost decizii proaste de management, anumite greșeli, discounturi continue oferite clienților vechi”.
Theodora Șerb, partener la firma de avocatură Hașotti, Mineran, Șerb și asociații, care se ocupă de dosarul de insolvență al FunTrip, a explicat pentru GreatNews că în câteva zile va fi depusă cererea oficială prin care agenția va solicita intrarea în insolvență.
Șerb a mai arătat că proprietarii FunTrip au spus că vor încerca să acopere cât mai mult din pagubă din surse proprii (erau asigurați pentru suma de 50.000 de dolari, însă paguba este mai mare).
Theodora Șerb a menționat că deja s-au făcut plângeri penale individuale împotriva reprezentanților FunTrip, precum și plângeri la ANPC (Protecția Consumatorului).
Câți turiști au fost păgubiți de FunTrip
Potrivit unui răspuns oferit GreatNews de către Omniasig, până la finalul zilei de 22 februarie 2017 au fost deschise 108 dosare ale păgubiților.
„În procesul de calcul al despăgubirii aferente fiecărui dosar de daună avizat, se are în vedere raportul dintre suma totală asigurată de poliță (50.000 de dolari – n.r.) și valoarea totală a prejudiciului, ce însumează totalitatea dosarelor de daună avizate. Procentul rezultat se va aplica apoi fiecărui prejudiciu în parte, rezultând suma pe care fiecare păgubit o va primi cu titlu de daună”, au mai explicat reprezentanții Omniasig.
Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: