Folosești imagini de pe Internet? Iată cum să eviți problemele legale

Fotografie oferita de Dreamstime

Internetul este plin de conținut vizual, dar este acest continut gratuit pentru a-l descarca si folosi? Noi va spunem ca nu este si va explicam si care sunt cele mai comune instante in care puteti incalca legea si in care puteti fi trimisi in judecata. De ce? Simplu, exista drepturile de autor si puteti afla mai multe despre ele aici: https://ro.wikipedia.org/wiki/Drepturi_de_autor .

PR-ul și marketingul se raporteaza tot timpul la comunicare strategică, dar mesajul lor nu se referă doar la cuvinte sau text. Imaginile pe care comunicatorii le folosesc pentru a sensibiliza, a-și construi reputația organizației și a poziționa brandul lor sunt o parte importantă a oricărei campanii. Imaginile furnizează informații și transmit un anume ton sau o anumita stare de spirit. Ele pot realiza conexiuni emoționale cu consumatorii și fac ca mesajele să se ‘lipească’ de retina.

Cu toate acestea, imaginile sunt deseori tratate ca o unealta secundara, neimportanta în campanii, iar asta poate sa va creeze probleme, cum spuneam, legale. La fel cum este foarte lipsit de etică de a plagia scrierea sau de a nu atribui informații surselor corecte, același lucru este valabil și pentru imagini.

Iată patru greșeli comune pe care le fac comunicatorii în utilizarea imaginilor și cum să le evite:

Sunt motoarele de cautare sigure?

Marketerii cred greșit că imaginile descărcate de pe un motor de căutare popular sunt sigure. Dacă permisiunile nu existau, nu ar fi fost descărcabile, nu? Greșit. Înainte de a folosi public o imagine – indiferent ca o folositi într-o prezentare, un articol, un comunicat de presă sau o postare pe blog – asigurati-va că aveti permisiunea sa faceti asta, ca imaginea respectiva poate fi folosita in contextul dumneavoastra. Asigurati-va ca nu este protejata prin drepturi de autor si puteti face asta usor, cautand in primul rand filigranele evidente (watermark in engleza), un simbol de copyright sau o notă care indică proprietatea. De asemenea, puteți căuta pentru a vedea dacă a fost inregistrata cu drepturi de autor.

Imaginati-va un vorbitor care povesteste despre brandul propriu la o conferință importanta. Vorbitorul este fermecător, prezentarea este informativă, apoi apare un ecran cu o imagine filigranată. Aceasta arata multa nepasare, chiar neglijenta, si poate submina autoritatea comunicatorului, dezvăluind că a ‘luat’ si folosit ceva de pe Internet, fara consideratie pentru autorul/sursa imaginii.

Descărcarea licențelor și a permisiunilor

Folosirea imaginilor fără licență și garanții corespunzătoare vine cu potențiale consecinte legale – chiar dacă imaginile sunt libere de utilizat. Dacă un manager de marcă folosește o imagine care include oameni, acei oameni sunt de cele mai multe ori modele profesionale. Fotograful probabil a semnat un contract cu aceste persoane, un document legal denumit model release. Dacă aceste imagini sunt difuzate fără licențe și permisiuni corespunzătoare, puteți fi chemat în judecată pentru utilizarea lor.

În 2017, Leah Caldwell a dat în judecată pe Chipotle pentru peste 2 miliarde de dolari, susținând că lanțul a folosit imaginea în materialul promoțional fără acordul ei. In urma cu cativa ani, Caldwell mâncase la Chipotle, și un fotograf i-a făcut poză. Ea a refuzat să semneze un formular de eliberare pentru utilizarea imaginilor, dar Chipotle a postat imaginea în mai multe locații. Caldwell a susținut că Chipotle a folosit în mod greșit imaginea ei pentru „câștig comercial, încălcând așteptările si cerintele rezonabile de confidențialitate”.

Un proces de 2 miliarde de dolari este dramatic, dar astfel de litigii, de dimensiuni mai mici sau mai mari, apar tot timpul peste tot. Pentru a vă proteja marca de orice potentiala răspundere, asigurați-vă că agențiile de imagini sau fotografii cu care lucrați verifică contractele pentru toate fotografiile și persoanele din ele, pentru avea siguranta utilizarii. Nu puteti folosi imaginea unor trecatori cool care s-au fotografiat in fata magazinului dvs si au postat ulterior imaginea pe Facebook. Intotdeauna cereti permisiunea sau cumparati licenta, daca imaginile sunt licentiabile.

Încălcarea mărcii comerciale

Pe lângă oameni, si mărcile comerciale pot ridica probleme serioase. Folosind o imagine cu un logo în fundal, o emblemă pe capota unei mașini sau un mural celebru cu graffiti poate duce la probleme legale, chiar dacă acestea nu sunt elementul principal al fotografiei. Adidas, de exemplu, este o companie cunoscuta pentru modul agresiv in care isi apăra logo-ul cu dungile de pe linia vestimentara. Folosirea a două sau patru dungi pe material sportiv poate aduce orice alta marcă de imbracaminte în instanță, iar folosirea a trei dungi sigur va va usura de o sumă importantă de plată către Adidas. Înainte de a utiliza imagini, analizati-le cu atenție pentru potentiale problemele de marca comerciala, asta pe langa analiza tehnica si estetica.

Riscurile social media

Social media și site-uri, inclusiv Instagram, sunt pline de imagini, dar asta nu înseamnă că acele fotografii sunt disponibile pentru uz comercial.

O greșeală comună pe care comunicatorii o fac este să folosească imagini care nu le aparțin pentru a promova ceva care ar putea fi considerat comercial – produsul, serviciul, chiar și o „bună dimineață” rapidă pentru clienți. Dacă o imagine se află pe pagina unei companii sau pe o pagină conectată la o companie, este necesară o licență. Si da, chiar și influencerii Instagram pot fi de fapt marca comerciala protejata, iar refolosirea imaginilor lor v-ar aduce doar probleme.

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.