Evaluarea Națională 2017. Ce subiecte le-au picat elevilor la Română

evaluarea națională 2017
Foto: cataloagescolare.ro

Peste 144.000 de absolvenţi de clasa a VIII-a au susținut luni, 19 iunie, proba la Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională 2017.

La ora 15.00, Ministerul Educației Naționale a publicat și baremul pentru proba de Limba și Literatura Română.

Barem Română Evaluarea Națională 2017. Cum se rezolvau corect subiectele

Elevii au avut de demonstrat că poezia „Ploaia”, de Magda Isanos, aparţine genului liric. De asemenea, elevilor li s-a cerut să explice rolul cratimei sau modul prin care s-au format unele cuvinte.

La cel de-al doilea subiect elevii au primit un text din revista „Terra Magazin”. Textul se numește „Cel mai rapid de pe pământ”.

Ultimul subiect a constat în descrierea unei întâmplări imaginare sau reale petrecute la o competiţie sportivă. Narațiunea nu trebuia să depășească 300 de cuvinte.

TEST. 5 întrebări de la Evaluarea Națională la Română la care ar trebui să știi răspunsul și acum

Iată subiectele la Evaluarea Națională 2017 la Limba și Literatura Română:

Subiectul I

Citește următorul text:

Ploi verzi, de vară, sufletu-mi vrăjiră,
și-n melodia caldă, rămuroasă,
eu auzeam pământul cum respiră,
iarba cum crește, noaptea cum se lasă.

Nu era nimic trist, dar solemn,
sufletul lumii închis în lemn,
în flori palide, în hribi și scaieți
revărsa bucuria tainicei vieți.

Cerul pierdut în cețuri îl uitam.
Nu mai eram nici eu decât ram,
decât rădăcină avidă și pace
de ierburi vâscoase, opace…

Însă irizata, subtila apă voioasă
avea licurici, clopoței în plete;
jumătate din ființa ei luminoasă,
lăsând să cadă văluri încete,

apărea-n pajiște sau lîngă bălți,
o zână pe care-o văzusem și-n alte dăți.
Numai picături de apă, văpăi
de fosfor era frumusețea-i dintăi.

irizat – care reflectă culorile curcubeului
hribi – ciuperci comestibile
dintăi – dintâi

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor ”melodia” și ”apărea”.

2. Menționează rolul cratimei în secvența ”și-n alte dăți”.

3. Explică modul de formare a unui cuvânt obținut prin conversiune și a unui cuvânt obținut prin derivare din ultimele trei strofe.

4. Precizează două cuvinte din prima strofă a poeziei care conțin diftong.

5. Numește tipul de rimă din ultima strofă a poeziei și măsura ultimului vers.

6. Transcrie două figuri de stil diferite din poezie, precizând felul lor.

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la genul liric a poeziei ”Ploaia” de Magda Isanos.

În compunerea ta, trebuie:

– să precizezi două trăsături ale genului liric;
– să prezinți detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat;
– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;
– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

Subiectul al II-lea:

Citește următorul text:

Oamenii nu pot să simtă viteza în mod direct, altfel am fi cu toții amețiți de mișcarea Pământului în spațiu. Prin urmare, cum putem ști ce înseamnă rapid? Cel mai rapid sprinter poate alerga cu o viteză de aproximativ 38 de km/h, aproape de 4000 de ori mai mare decât viteza unui melc, unul dintre cele mai lente animale. Dar această viteză este și de 28 de milioane de ori mai mică decât cea mai mare viteză din Univers – viteza luminii. Așadar, la scară largă, suntem destul de lenți […]

De la apariția cronometrajului electronic în 1968, recordul mondial la proba atletică de 100 de metri la bărbați a coborât cu mai puțin de jumătate de secundă – în special datorită îmbunătățirilor aduse pistei și tehnologiei pantofilor de alergare. La un moment dat, s-a crezut că limita superioară a vitezei de alergare a omului este determinată de forța pe care tendonul cvadricepsului o poate absorbi la fiecare pas fără să se rupă. Acesta ar fi implicat o viteză maximă de 43,06 de km/h, dar, la Campionatul Mondial de la Berlin din 2009, jamaicanul Usain Bolt a depășit această viteză, atingând 44,72 de km/h. Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea cu care se pot contracta fibrele musculare, pentru a propulsa corpul înainte în timpul fracțiunii de secundă în care fiecare picior este în contact cu solul. Încă nu știm dacă antrenamentul sau moștenirea genetică pot îmbunătăți viteza de contracție a mușchilor, dar calculele arată că tendoanele umane pot rezista, teoretic, la viteze de până la 64 de km/h!

Cel mai rapid de pe pământ, în revista Terra Magazin

sprinter – atlet specializat în alergări de mare viteză
cvadriceps – mușchi al piciorului

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– anul apariției cronometrajului electronic;
– campionatul la care s-a stabilit recordul de viteză de 44,72 de km/h.
2. Scrie titlul articolului din care a fost extras fragmentul și denumirea publicației în care a apărut.
3. Menționează genul și cazul substantivelor ”recordul” și ”secundă” din textul dat.
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor ”acum” și ”factorul”, menționând partea de vorbire prin care se exprimă. ”Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea”
5. Transcrie propoziția principală și propoziția subordonată din fraza următoare, precizând felul subordonatei: ”Oamenii nu pot să simtă viteza în mod direct”
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată atributivă, introdusă prin conjuncția subordonatoare să.

B. Redactează o narațiune de 150-300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare, reală sau imaginară, petrecută în timpulunei întreceri sportive.

În compunerea ta, trebuie:

– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor
– să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal
– să ai conținut adecvat cerinței
– să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

GreatNews.ro v-a ținut la curent astăzi cu desfășurarea examenului la Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională 2017.

Conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei Naţionale, s-au înscris 144.890 de candidaţi (144.740 de candidați din seria curentă și 150 din seria anterioară). Probele sunt organizate în 4.164 de centre din România.

Iată subiectele:

subiecte română evaluarea națională 2017 subiecte română evaluarea națională 2017 subiecte română evaluarea națională 2017

Următoarea probă de la Evaluarea Națională 2017, cea de Matematică, va avea loc miercuri, 21 iunie.

Elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă vor susţine proba scrisă la Limba şi Literatura Maternă joi, 22 iunie.

Evaluarea Națională 2017 – Afișarea rezultatelor

Primele rezultate de la Evaluarea Națională 2017 vor fi afișate în data de 26 iunie, până la ora 16:00. Contestaţiile pot fi depuse în aceeași zi, până la ora 20:00.

Rezultatele finale vor fi comunicate în data de 30 iunie în centrele de examen și pe evaluare.edu.ro.

Toți cei implicați în acest examen pot să semnaleze eventualele nereguli începând de luni, 19 iunie, la linia TELVERDE 0800801100 (număr de telefon apelabil gratuit).

Numărul 0800801100 va fi disponibil zilnic, pe toată durata desfăşurării examenului, între orele 8:00 -16:00 (luni-joi) şi 8:00-14:00 (vineri).

Dacă acest articol vi s-a părut util, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.