Eugenia și telemeaua emigrează în Londra

Numărul mare de români stabiliți în capitala Marii Britanii a făcut ca magazinele cu produse românești să devină o afacere prosperă, motiv pentru care azi, în Londra, există aproximativ 30 de astfel de locuri de unde pot fi cumpărate mărfuri din țara noastră.

De la telemeaua de oaie, salamul săsesc, cârnații oltenești, ciocolata cu rom și până la murături, zacuscă, apă minerală și vin, toate pot fi cumpărate de pe rafturile acestor magazine deținute de români.

„Patronii lor afișează cu mândrie numele date unor firme care să-i atragă pe români, dar și pe londonezi: Prahova Kingsbury, Prahova Harrow, Bucharest Streatham, Bucharest Wembley, Constantin Delicatessen sau Romanian Food Shop.

Alții și-au denumit magazinele doar cu nume românești, care să le aducă aminte de casă: Vasluieț, Ardealul, Bacovia Supermarket, Casa sau Alimentara Transilvania. Și asta fie că vând în magazine situate pe străzile londoneze sau doar online.

Mai ieftin la magazinele online

Adrian Cherciu (foto) a ales să vândă online produse românești, ca să poată să acopere cererea din întreaga Mare Britanie, și nu doar din anumite cartiere din Capitală. În 2010 deschidea magazinul virtual Albinuța și tot atunci livra primele comenzi.

“Nu trebuie să cheltuiești bani și timp pe drumul spre magazin. Comanzi de acasă și produsele sosesc la usă, în funcție de perioada și ora aleasă. De asemenea, în acest mod afacerea ține costurile foarte mici, fapt care se reflectă în prețuri”, povestește directorul Albinuța.

Tariful de transport și livrare este cuprins între zero și 19,99 lire, în funcție de greutatea și valoarea comenzii, perioada de timp în care se dorește ca alimentele să ajungă la domiciliu, precum și ora primirii acestora.

Un angajat al companiei de curierat UPS livrează coletul doar pe bază de semnătură, așa încât clienții sunt sfătuiți să stea acasă la ora aleasă pentru livrare, pentru că respectiva comandă nu va fi lasată în fața ușii sau în grădină.

Pufuleții și eugenia, cele mai vândute produse

Dintre zecile de produse pe care le vinde Albinuța, cele mai solicitate sunt, potrivit lui Cherciu, pufuleții, eugenia, telemeaua, mititeii, zacusca și ciocolata. Pastrama, cârnații, vinul și berea se numără însă și ele printre produsele care au căutare în rândul românilor stabiliți în UK, dar și a englezilor. Aceștia din urmă au început să prindă gusturile mâncărurilor noastre fie după ce s-au căsătorit cu un român sau o româncă, fie după ce ne-au vizitat țara.

Întrebat de cifre și vânzări, directorul Albinuța spune că ele “țin de politica internă a firmei”, astfel că nu am aflat câți bani ies din comerțul cu alimente românești. În schimb, spune însă că rata de loialitate a clienților este de aproape 100%.

Câteva prețuri pentru produsele românești

Prețurile afișate pe site-ul magazinului arată că, de exemplu, un pachet de 200 de grame de unt românesc costă în funcție de sortiment, între 1,32 și 1,81 lire, un pachet de șuncă țărănească, de 400 de grame, 4,04 lire, iar un kilogram de mici congelați pornește de la 5,44 lire și ajunge până la 6,58 lire.

De asemenea, tot aici se vând și produse de post, astfel că un borcan de zacuscă de 300 de grame are un preț cuprins între 1,06 și 2,86 lire. Și asta în timp ce o conservă de pate de post costă de la 0,46 lire.

Pentru că vânzările se fac online, iar clientul suportă și costul cu transportul, prețurile sunt mai mici decât în magazinele fizice, cu produse românești.

Din România, produsele sunt aduse săptămânal, iar gama de perisabile, precum mezelurile și brânzeturile este schimbată integral în fiecare zi de joi.