Cum văd românii copilul ideal: muncitor, religios și responsabil. Comparație cu alte popoare

religia la școală
Activități religioase la școală, alături de reprezentanți ai Bisericii. Foto: mitropolia-banatului.ro

Un raport World Values Survey analizează valorile pe care părinţii din mai multe ţări ale lumii le consideră importante în ceea ce priveşte educaţia copiiilor. La români, cel mai des menţionate sunt religia și munca, relatează adevarul.ro.

World Values Survey este o reţea globală de cercetători care studiază schimbarea valorilor şi impactul asupra vieţii sociale şi politice.

Raportul pe anii 2010‑2014, prezentat în cartea „Psihologia poporului român” de Daniel David, prezintă diferenţele între români şi alte națiuni (germani, japonezi, polonezi, spanioli sau americani).

Un eşantion reprezentativ de părinţi români a fost întrebat despre valorile pe care le consideră importante în educaţia copiilor. Iată rezultatele:

1. Responsabilitatea este menţionată de 70,4% din români.

Cât de importantă este această valoare la alte popoare: „responsabilitatea” este considerată importantă și de germani (80,9%), japonezi (87,3%), polonezi (81%), spanioli (78,6%) sau de americani (65,2%).

2. Toleranţa şi respectul faţă de alţi oameni: această valoare este menţionată de 65,2% din români.

Importanța „toleranței” la alte popoare: germani (66,7%), ruşi (63,5%), japonezi (64,6%), polonezi (82,6%), spanioli (74,1%), turci (61,4%), ucraineni (59%) şi americani (71,8.%).

3. Imaginaţia/Creativitatea: această valoare este menţionată de 32,7% din români.

Importanța „imaginației” la alte popoare: chinezi (17%), germani (29,5%), japonezi (31,6%), polonezi (16,8%), ruşi (16,5%), spanioli (24,8%), turci (28,3%), ucraineni (13%), americani (30,5%).

4. Dorinţa de a economisi bani şi de a obţine lucruri: această valoare este menţionată de 39,4% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (50,7%), germani (38,1%), japonezi (47,8%), polonezi (49,5%), ruşi (50,3%), spanioli (29,6%), turci (39,4%), ucraineni (45,1%), americani (31,6%).

5. Determinarea şi perseverenţa: această valoare este menţionată de 29,9% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (26%), germani (59,6%), japonezi (67,8%), polonezi (19,3%), ruşi (45,4%), spanioli (37,5%), turci (38%), ucraineni (39,4%), americani (35,7%).

6. Dezvoltarea credinţei religioase: această valoare este menţionată de 51,7% din români.

Importanța aceste valori la alte popoare: chinezi (1,2%), germani (12,1%), japonezi (4,4%), polonezi (39,5%), ruşi (13,9%), spanioli (10,6%), turci (39,7%), ucraineni (22,3%), americani (43,1%).

7. Altruismul: această valoare este menţionată de 12,6% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (29,2%), germani (5,9%), japonezi (45,1%), polonezi (15,1%), ruşi (22,6%), spanioli (35%), turci (27,7%), ucraineni (19,9%), americani (32,7%).

8. Ascultarea/Obedienţa: această valoare este menţionată de 13% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (7,5%), germani (12,6%), japonezi (5%), polonezi (34,1%), ruşi (34,8%), spanioli (31,4%), turci (33,9%), ucraineni (42,3%), americani (27,9%).

9. Autoexpresia (self‑expression): această valoare este menţionată de 29% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (10,5%), germani (39,2%), japonezi (33,6%), polonezi (41%), ruşi (32,1%), spanioli (8,3%), turci (37,9%), ucraineni (32,3%), americani (17,6%).

10. Independenţa: această valoare este menţionată de 42,2% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (69,7%), germani (73,5%), japonezi (67,7%), polonezi (43,4%), ruşi (37,8%), spanioli (43,1%), turci (35%), ucraineni (42,8%), americani (53,6%).

11. Efortul în muncă: această valoare este menţionată de 77,3% din români.

Importanța acestei valori la alte popoare: chinezi (75,3%), germani (17,9%), japonezi (35,1%), polonezi (17,9%), ruşi (84,5%), spanioli (66,6%), turci (72%), ucraineni (85,8%), americani (66,4%).

AICI puteți accesa întreaga bază de date a World Values Survey și puteți face comparații între români și alte popoare.

Recomandările editorilor GreatNews:

Locuri de muncă la Therme, paradisul termal deschis lângă București
Se lansează „Gândit în România”, o serie de documentare dedicată inventatorilor români
TOP 25. Cele mai slabe parole din 2015. Ce combinații nu trebuie să folosești

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.