Cum se explică succesul lui Călin Georgescu pe TikTok. Un influencer recunoaște că a primit bani

Marius Cătălin. Foto: Captură TikTok

Marius Cătălin, un influencer de pe TikTok, a explicat pentru HotNews.ro cum a fost plătit pentru o campanie pe rețeaua de socializare chinezească în care trebuia să spună ce fel de președinte își dorește pentru România.

Marius Cătălin are peste 800.000 de urmăritori pe TikTok, iar în general publică pe rețea videoclipuri despre mașini și conținut cu provocări. De această dată, el a participat la o campanie plătită primită prin intermediul aplicației Fame Up ca un anunț. Acesta nu era atribuit unui utilizator, nume de candidat sau de partid. Fame Up este o aplicație care conectează creatorii de conținut cu branduri care propun diferite colaborări.

Influencerul a primit un ghid (script) împreună cu oferta de colaborare, în care i se explica ce trebuia să spună. Deoarece platforma TikTok interzice reclamele cu conținut politic, influencerilor li s-a cerut să descrie un candidat ideal, fără să îl numească. Apoi, ei foloseau anumite tag-uri. Mesajul lui Marius Cătălin începea astfel: „Eu v-am încurajat să mergeți la vot, indiferent de persoana pe care o susțineți și pe care o votați. Nu vă pot influența această decizie, nici nu vreau, că până la urmă fiecare votează persoana care crede că ar fi cel mai bun președinte. Dar ce calități trebuie să îndeplinească următorul nostru președinte?”

Videoclipul lui era marcat ca fiind „parteneriat plătit”, iar în descriere se regăsesc tag-urile „#echilibrușiverticalitate” și „#prezidențiale2024”. Influencerii erau plătiți pentru aceste videoclipuri în funcție de numărul de urmăritori pe care îl au. De exemplu, un influencer a primit în jur de 400 de lei pentru un videoclip. Banii erau intermediați de Fame Up, iar influencerii primeau în portofelul lor virtual o sumă de bani din aplicație, fără să știe cine este sursa.

Campaniile de pe Fame Up au fost publicate de două agenții, Fundament Campaign și Progresia Campaign. HotNews.ro a căutat firmele Fundament Campaign și Progresia Campaign în lista tuturor companiilor înregistrate pe Fame Up, însă ele nu mai există.

Potrivit organizației Expert Forum, zeci de influenceri din România au derulat pe TikTok, de la începutul lunii noiembrie, o campanie de îndemn la vot pentru un „candidat ideal la prezidențiale”. Acesta nu a fost numit, dar a fost descris sub un hashtag comun #echilibrușiverticalitate. Clipurile cu #echilibrușiverticalitate au făcut 2,4 milioane de vizualizări pe TikTok.

Scriptul de campanie primit de influenceri. Foto: Bogdan Costăchescu, Mădălina Vin / hotnews.ro

Din septembrie 2024, până în luna noiembrie inclusiv, hashtag-ul #călingeorgescu a avut 120 de milioane de vizualizări pe rețeaua de socializare, potrivit Expert Forum. Influencerii îl descriu pe „candidatul ideal”, după „un script copy-paste”, „fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar Călin Georgescu. Campania „mizează pe ideea unui președinte care crede în neutralitate, vertical, reciclând practic mesajele lui Călin Georgescu din campania de pe TikTok””, mai scrie Expert Forum.

Contactat de HotNews, directorul de campanie al lui Călin Georgescu, Radu Pally, a declarat: „nu avem nicio legătură cu acest hashtag #echilibrușiverticalitate. Domnul Georgescu a făcut o declarație foarte clară în online în legătură cu acest hashtag, nu știm despre el, ni l-au asociat televiziunile”.

Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos:


Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.