Cum să pornești o afacere de succes în 7 pași

Din ce în ce mai multe persoane aleg să își pornească propria afacere și să fie, pe scurt, propriul lor șef. Desigur că la început lucrurile pot fi puțin mai complicate și până să ajungi să ai propria echipă și într-adevăr să simți că ești propriul șef, va trebui să treci peste câteva obstacole.

Cu toate acestea, primul pas este să te hotărăști că vrei să pornești propria afacere. Mai departe, dacă respecți câțiva pași esențiali, vei vedea că lucrurile nu sunt atât de dificile pe cât par la prima vedere și obiectivele devin din ce în ce mai ușor de atins. Așadar, dacă vrei să pornești o afacere, am pregătit în rândurile de mai jos 7 pași pe care trebuie să îi ai în vedere. Sigur că aceștia pot să difere, în funcție de domeniul de activitate, dar în linii mari, acesta este planul pe care trebuie să îl urmezi.

Cum să pornești o afacere de succes în 7 pași 

1.  Alege domeniul de activitate.  Cel mai probabil știi cam ce ți-ai dori să faci, dar asigură-te că aceasta este alegerea corectă. De regulă, ne este recomandat să facem ceea ce ne place, dar se poate întâmplă ca ceea ce ne face plăcere să nu coincidă cu activitatea la care ne și pricepem. Astfel, găsește o cale de mijloc, în care să îmbini utilul cu plăcutul.

2. Cercetează.  Una dintre cele mai frecvente greșeli ale antreprenorilor este aceea de a căuta un produs, nu o piață. Odată ce ai stabilit domeniul de activitate, este esențial să faci o cercetare de piață pentru a identifica nevoile consumatorilor. Poți, pentru început, să vezi care au fost cuvintele cheie pe Google și ce anume au căutat oamenii și să identifici o problemă des întâlnită, la care oamenii nu au prea multe soluții la îndemână. Nu în ultimul rând, analizează cu atenție concurența și vezi ce ai putea să aduci tu în plus față de ce există deja pe  piață.

3. Creează un plan de afaceri.  Atunci când pornești o afacere, este important ca totul să fie organizat. Nu ai nevoie de studii de specialitate pentru a crea un plan de afaceri. Poți găsi multe variante online, din care te poți inspira. Pe scurt, planul de afaceri ar trebui să răspundă la toate întrebările esențiale. Ce servicii vei oferi, de câți bani ai nevoie pentru a porni afacerea, care va fi profitul, cum îl vei obține și mai ales, în cât timp s.a.m.d.. Nu uita că planul de afaceri îl vei prezenta în fața potențialilor investitori, finanțatori și angajați, așadar, asigură-te că este foarte bine pus la punct.

4. Fă rost de fonduri. Fondurile pentru o afacere diferă de la un caz la altul. Dacă o afacere online o poți porni fără niciun fel de investiție (cel puțin, nu la început), o afacere de dimensiuni mai mari va necesita o investiție pe măsură. Pentru început, îți va fi destul de greu să găsești parteneri care să fie dispuși să investească în afacerea ta, așadar, cea mai bună variantă este un credit care să te ajute să pornești la drum. Pentru început, poți apela la un astfel de credit pe termen mediu sau lung, cu ajutorul căruia să pui bazele afacerii tale. O altă variantă ar fi să apelezi la  fondurile europene, dacă domeniul tău de activitate permite acest lucru. Astfel, depune toate demersurile necesare pentru a vedea dacă proiectul tău poate fi finanțat din fonduri europene.

5. Ocupă-te de toate formalitățile legale.  Deși aceasta poate fi partea mai puțin plăcută, este, fără îndoială, un pas foarte important. Alege tipul de activitate pe care vrei să îl desfășori (PFA, SRL etc.) și depune toate actele necesare, de la a denumi firma până la a stabili sediul social și alți pași obligatorii.

6. Construiește-ți un brand.  Mai exact, dacă pasul anterior era în totalitate legat de chestiuni care țin de birocrație, aici totul ține de creativitate. Astfel, stabilește logoul, sloganul și bineînțeles, strategia de vânzare. Nu în ultimul rând, fii prezent online. În ziua de astăzi, orice afacere ar trebui să fie prezentă și în mediul online, indiferent de domeniul de activitate. O pagină web (un site) și un cont pe cele mai populare rețele sociale (Facebook și Instagram, în România) sunt obligatorii.

7. Promovează-te.  Mai în glumă, mai în serios, degeaba ai un produs bun, dacă nu ajunge la cine trebuie. Așadar, odată ce ai pus la punct afacerea ta până la cel mai mic detaliu, este momentul să o promovezi. Pentru început, identifică-ți publicul țintă și canalele de comunicare prin care poți ajunge la el, astfel încât să transmiți mesajele potrivite, atât în mediul offline, cât și în cel online.

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.