Cum să îți gestionezi mai bine bugetul atunci când ești liber-profesionist

liber-profesionist freelancer
Sursă foto: Shutterstock / Copyright: GaudiLab

Munca în regim de freelance a devenit tot mai populară în ultimii ani, mai ales printre angajații tineri și cei din generația millennials. Timpul de lucru extrem de flexibil, posibilitatea de a lucra de la distanță și de a alege proiectele în care vrei să te implici sunt câteva dintre motivele cele mai importante care atrag tot mai mulți tineri în această direcție. Există însă și un revers al medaliei, și anume responsabilitatea uriașă pe care fiecare freelancer trebuie să și-o asume în privința aspectului financiar. În timp ce un loc de muncă la angajator vine la pachet cu siguranța unui salariu lunar, atunci când lucrezi în regim de liber-profesionist, trebuie să știi să îți gestionezi cu mare atenție bugetul, încasările și cheltuielile, altfel riști să rămâi rapid fără activitate și să cauți un loc de muncă pentru a te putea susține.

Cum să îți gestionezi mai bine bugetul atunci când ești liber-profesionist:

1. Investește inteligent de la început

Cumpără lucruri care te pot ajuta să câștigi mai mult mai departe, aceasta este una dintre principalele reguli după care orice freelancer ar trebui să se ghideze în gestionarea bugetului său. Ce înseamnă mai concret acest lucru? Controlează-ți cheltuielile prin achiziții punctuale care te ajută să îți desfășori eficient activitatea. Spre exemplu, poți merge la început pe mâna unor laptopuri second hand, evitând astfel să investești inutil de mult din buget într-o singură direcție.

2. Ține separat bugetul personal de cel profesional

Cel mai bun exercițiu de disciplină când lucrezi ca liber-profesionist este să nu amesteci lucrurile niciodată. Stabilește-ți un buget lunar pentru plata facturilor și cheltuielile personale și altul pentru activitatea ta profesională. Atunci când cele două părți sunt bine delimitate, poți gestiona mult mai corect situațiile de criză și, mai ales, momentele în care veniturile nu sunt la nivelul așteptărilor. În acest sens, este esențial să ai mereu un buget de criză la dispoziție, la care să poți apela atunci când este nevoie.

3. Gândește mereu pe termen lung

O altă diferență esențială între rolul de angajat și cel de liber-profesionist este venitul pe care îl vei avea odată ce ajungi la vârsta de pensionare. Ca freelancer ai responsabilitatea să îți construiești un plan de pensionare, în care să-ți asiguri o rezervă financiară confortabilă. Desigur, prima tentație este să lași pe mai încolo acest plan, din simplul motiv că vârsta pensionării pare atât de departe. Timpul este însă destul de scurt, iar unul dintre lucrurile pe care nu le poți controla cu atâta siguranță este portofoliul tău de clienți pe termen lung.

4. Nu amâna niciodată plata taxelor

Taxele și impozitele reprezintă mereu un subiect sensibil pentru orice business sau activitate independentă. Acest aspect trebuie tratat cu reponsabilitate maximă, iar primul lucru de care trebuie să te asiguri este că deții resursele financiare necesare să îți plătești la timp toate dările către stat. Abia după aceea trebuie să te încredințezi că îți poți achita colaboratorii și venitul propriu.

Sursă foto: Shutterstock / Copyright: GaudiLab