Cum arată un tren din România care circulă pe o cale ferată modernizată cu sute de milioane de euro

FOTO: Asociația Pro Infrastructură
FOTO: Asociația Pro Infrastructură

Locomotive produse de uzina Malaxa în urmă cu aproape un secol circulă pe linia ferată dintre Arad și Curtici. Magistrala a fost modernizată cu sute de milioane de euro de CFR Infrastructură.

Situația este semnalată de Asociația Pro Infrastructură. „Această epavă nu a ieșit din bombardament sau de pe o linie moartă de la fiare vechi! Acest automotor, de pe vremea Regelui Carol al II-lea (nu glumim!), circulă zilnic, cu călători, pe linia Arad-Curtici, fiind operat de CFR Călători pe o linie electrificată și modernizată acum cinci ani cu sute de milioane de euro.

Cum am ajuns aici? Management prost combinat cu dezinteres politic timp de zeci de ani. „Strategia” de material rulant a CFR Călători este de un absurd demn de Kafka: epave pericol public, locomotive gândite pentru trenuri de mii de tone trăgând un singur vagon, vagoane de dormit vechi de 60 de ani și multe altele.

Și cea de investiții? CFR Călători nu cumpără vehicule noi și stă după Agenția de Reformă Feroviară care nu a fost capabilă să facă nici măcar o achiziție în 6 ani de existență și al cărei scop nu este furnizarea de material rulant către CFR, ci suplimentarea parcurilor tuturor operatorilor din piață ca subvenție în natură.

CFR Călători ia decizii imposibil de justificat: refuză să repare automotoarele moderne Desiro („săgeata albastră”), 30-50% din ele stând parcate din lipsă de revizii și piese, și refuză să repare vagoanele relativ moderne.

Cele mai noi vagoane ale CFR, tip 21-90, stau cu zecile în Revizia Grivița, pline de graffiti, abandonate de un deceniu.În schimb, se aruncă bani în reconstrucția unor vagoane vechi de zeci de ani, incapabile să circule cu mai mult de 140 km/h, în „modernizarea” unor locomotive de 40-50 de ani, cu electronică din anii 1960 și în… vopsirea, remotorizarea și peticirea automotoarelor Malaxa.

Totul la costuri uriașe: de exemplu, repararea unei locomotive Diesel tip DA, de 50 de ani vechime, ajunge la aproximativ 30-50% din prețul uneia noi, nepoluante.Este nevoie de un pic de inteligență managerială și bun simț la CFR Călători. Nici măcar de „specialiști”, ci doar o minimă competență care lipsește de atât de mult timp. Acum este momentul să salvăm calea ferată!” transmite Asociația Pro Infrastructură, pe pagina de Facebook.