Cod rutier 2018. Se pregătesc schimbări importante pentru șoferi

FOTO: Free-Photos/Pixabay.com
FOTO: Free-Photos/Pixabay.com

Cod rutier 2018. Curtea Supremă a luat o hotărâre prin care vitezomanii nu mai pot contesta amenzile radar pe motiv că aparatul a dat eroare. Decizia judecătorilor este valabilă pentru toate instanțele. Mulți șoferi profitau de această „portiță”. Curtea de Apel Bacău a cerut lămurirea situației și o practică unitară pentru toate instanțele din România pe această speță.

„În interpretarea şi aplicarea dispozițiilor pct. 3.1.1 din Norma de metrologie legală NML 021-05 «Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)», aprobată prin Ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr. 301 din 23 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, erorile maxime tolerate pentru măsurarea vitezei sunt cerinţe metrologice aplicabile numai în procedura de atestare a unui cinemometru de către entităţile prevăzute la art. 4 din ordinul susmenţionat, respectiv doar la momentul verificării şi omologării aparatului. Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedură civilă”, se arată în decizia instanţei supreme.

Până acum, marja de eroare admisă a aparatelor radare era de plus minus 3 kilometri, la viteze de până în 100 de kilometri pe oră sau de plus minus 3% din viteza înregistrată, pentru cei care circulau cu mai mult de 100 de kilometri pe oră.

Schimbările pregătite de parlamentari în Cod rutier 2018

Cod rutier 2018. Senatorii urmează să decidă o schimbare importantă în codul rutier. Potrivit proiectului de modificare OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor ar urma „să se facă direct de către polițistul rutier sau polițistul de frontieră, aceștia fiind obligați să poarte uniforme cu înscrisuri și însemne distinctive”.

Mai exact, șoferii nu vor mai putea fi sancționați de către polițiștii care folosesc radarul îmbrăcați în civil, iar mașina nu are însemnele oficiale sau stau departe de aceasta atunci când utilizează aparatul mobil pentru detectarea vitezei.

O altă modificare importantă din cod rutier 2018 se referă la punctele de penalizare. Șoferii care nu acumulează niciun punct de penalizare în decursul unui an calendaristic vor primi puncte bonus, astfel încât nu le va mai fi suspendat dreptul de a conduce dacă au acumulat 15 puncte de penalizare în anul următor, se arată într-un alt proiect legislativ.

Potrivit actualei legi, șoferul care a acumulat 15 puncte de penalizare din diverse amenzi rutiere pierde dreptul de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Cod Rutier 2018. Când se face ITP-ul

Cei care au inițiat legea cu privire la „bonusul” pentru șoferii atenți spun că s-au inspirat din legislația altor state din Uniunea Europeană și îi vor face astfel pe șoferi să fie mai atenți în trafic.

Codul Rutier ar putea fi astfel modificat încât „persoanele fizice și juridice care în decursul unui an calendaristic nu au fost sancționate și nu au primit punct de penalizare, vor primi ca bonus, pentru anul următor, 2 puncte, față de pragul de 15 puncte pentru care se suspendă exercitarea dreptului de a conduce”.

Mai sunt și alte modificări importante în codul rutier 2018 care au fost operate. De exemplu, înmatricularea vehiculelor va putea fi suspendată în următoarele cazuri: când cumpărătorul nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii; atunci când ITP-ul a expirat; mașinile nu corespund din punct de vedere tehnic; mașinile nu au asigurare RCA sau mașinile au înmatricularea suspendată.

De asemenea, pentru mașinile noi se face ITP la 3 ani, iar pentru cele care au peste 12 ani se face anual.

Cod Rutier 2018. Problemele de sănătate care te lasă fără permis

Cod Rutier 2018. Cei care au probleme de sănătate grave vor obține mai greu permis de conducere. Astfel, potrivit unui ordin al ministrului Sănătății, începând cu 1 ianuarie 2018, persoanele care suferă de afecțiuni cardiace sau de diabet vor obține sau își vor reînnoi mai greu permisul. Mai exact, aceștia trebuie să facă dovada tratamentelor periodice.

Potrivit unei directive europene, care trebuie respectată și în România, șoferii nu trebuie să sufere de boli ce pot aduce reacții necontrolate la volan.

O altă modificare a Guvernului este aceea că, deși salariul minim brut a fost majorat de la 1 ianuarie 2018 la 1.900 de lei, punctul-amendă rămâne la 145 de lei. În 2018, valorile amenzilor vor rămâne astfel: clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă (între 290 lei și 435 de lei); clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă (între 580 lei și 725 de lei); clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă (între 870 lei și 1.160 de lei); clasa a IV-a – de la 9 la 20 de puncte-amendă (între 1.305 lei și 2.900 de lei); clasa a V-a – de la 21 la 100 de puncte-amendă (între 3.045 lei și 14.500 de lei).

FOTO: Free-Photos/Pixabay.com