Care e diferența între taxa auto, timbrul de mediu și impozitul auto

Dacă ești deja proprietarul unei mașini sau intenționezi să îți cumperi una, cu siguranță o să te lovești de birocrația din România. De la acte de înmatriculare, inspecții, impozite, până la taxe și timbre de mediu.

Încercăm să facem puțină lumină asupra situației din acest moment din legislația românească și să lămurim cititorii interesați de plata dărilor către stat atunci când ai o mașină sau când achiziționezi una.

Impozitul auto

Toți cetățenii care dețin pe numele lor o mașină trebuie să plătească în fiecare an un anumit impozit. Felul în care se calculează acest impozit e unul ceva mai complex și pentru a efectua singuri calculele puteți accesa următoarea adresa web. 

Codul fiscal din România prevede foarte clar cum se impozitează mijloacele de transport în cadrul capitolului IV, articolele 468-472.

Există câteva categorii de cetățeni care sunt scutiți de la plata acestui impozit, însă trebuie să studiați legea pentru a vedea dacă va încadrați între ei. În principiu, impozitul pe mașină se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului.

Codul Fiscal determină sumele ce trebuie plătite prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 centimetri cubi sau fracțiune din această suma corespunzătoare.

Impozitul poate fi plătit în două rate egale iar data limită în fiecare an este de 31 martie și 30 septembrie pentru a doua rată. Pentru cei care plătesc integral impozitul, statul oferă o reducere de 10%. Dacă suma datorată este mai mică de 50 de lei, atunci ești obligat să achiți totul la primul termen.

Timbrul de mediu sau taxa de poluare

Taxa de poluare a fost introdusă inițial de Guvern în ianuarie 2007 și era o taxă care se calcula în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza capacității cilindrice, dar și a emisiilor de dioxid de carbon.

În locul taxei de poluare a fost introdusă taxa de timbru de mediu, în anul 2012. Scopul ei era să asigure un criteriu ne-discriminatoriu de aplicare. Timbrul de mediu se aplică tuturor vehiculelor înmatriculate în România.

Controversa legată de această taxă de timbru de mediu a apărut în anul 2017 atunci când ea a dispărut din legislație.

Taxa auto

Taxa auto ar trebui să înlocuiasca timbrul de mediu, taxa care a fost absentă de la începutul anului 2017. Aceasta taxă auto era preconizat inițial că se va implementa din primăvara anului 2018, ulterior în 2019, însă nici până la această oră ea nu a fost încă implementată.

Este vorba despre o taxă ce ar urma să se aplice în funcție de cât de poluant este un mijloc de transport. Ierarhizarea ar putea fi făcută în funcție de normele de poluare Euro 1, Euro 2, Euro 3, pentru care taxa să fie mai mare și normele Euro 5 și 6 pentru care să se plătească semnificativ mai puțin.

Prin această măsură se dorește reducerea numărului de mașini poluante din România de către Ministerul Mediului dar și să se descurajeze achiziționarea lor. Parcul auto românesc s-a ‘îmbogățit’ cu mașini poluante vechi achiziționate foarte avantajos de români din vestul Europei.

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.