Când și cum să cureți supapa EGR și cum îți dai seama că debitmetrul e defect?

Sursa foto: unsplash.com

Întreținerea mașinii este treabă serioasă și mulți bărbați preferă să își rezolve problemele legate de mașină singuri. Iată câteva informații utile despre supapa EGR si debitmetru.

Ce este supapa EGR?

O supapă EGR medie a unei mașini are o durată de viață de aproximativ 10 ani în funcțiune. Este necesară întreținerea corectă a supapei dacă doriți să evitați orice probleme legate de performanță pe mașină. Dacă observați un miros de combustibil care iese de sub capotă sau ralanti, atunci ar putea fi timpul să înlocuiți supapa. În majoritatea cazurilor, totuși, nu trebuie să o aruncați încă. Problemele ar putea apărea atunci când există prea mult carbon, care se acumulează pe supapă în timp, ceea ce o împiedică să funcționeze eficient.

Când se întâmplă acest lucru, este important să cunoașteți modul corect de curățare pentru a evita ca problemele menționate mai sus să se întâmple.

Supapa EGR este una dintre componentele vitale ale motorului vehiculului. EGR înseamnă recircularea gazelor de eșapament. Prin urmare, supapa este un tip de dispozitiv de control al emisiilor care se află între galeria de evacuare și galeria de admisie. Acest lucru este normal închis până când porniți motorul. Cu toate acestea, odată ce motorul se încălzește și se încarcă, supapa se va deschide în cele din urmă. Acest proces permite unei anumite cantități de gaze de eșapament arse să intre în galeria de admisie înainte de a reintroduce aer proaspăt în motor.

Deși acest pas ar putea părea contraintuitiv, face posibil ca motoarele moderne să funcționeze eficient și mai mult timp. Amestecul de ardere menține temperatura de ardere mai scăzută, care menține și emisiile de NOx scăzute. Fumul de evacuare este cu siguranță benefic, dar poate înfunda supapa odată ce se acumulează în timp. Acest lucru poate provoca înfundări la supapă și o serie de alte probleme ale motorului.

Experții sunt de acord că supapa trebuie curățată la fiecare câțiva ani. Puteți utiliza ecartamentul de 50.000 de mile ca punct de referință pentru momentul în care trebuie să faceți această curățenie.

Acum, că înțelegeți funcția supapei EGR și de ce ar putea avea nevoie de curățare, următorul pas este să stabiliți când curățarea ar trebui făcută sau necesară. Acesta este un pas important de știut, deoarece o mulțime de oameni ajung să arunce supapa atunci când, de fapt, o mică curățare ar putea restabili funcția.

Supapa EGR este legată de emisii, astfel încât simptomele nu sunt prea evidente. Dar dacă știți ce să căutați, atunci puteți spune că este timpul să vă curățați supapa. Acestea sunt câteva dintre simptomele care trebuie luate în considerare:

Dificultate la pornirea motorului

Ralanti inactiv

Vibrația motorului

Accelerație slabă a motorului (în timpul conducerii)

Motorul funcționează ușor la cald

Miros de vapori de gaz nearși

Scăderea kilometrajului de gaz

Cum se curăță o supapă EGR

Urmați acest ghid pas cu pas despre cum să curățați o supapă EGR pentru a optimiza performanța vehiculului.

Înainte de a începe curățarea, asigurați-vă că așezați mașina pe o suprafață plană și uniformă. Asigurați-vă că este în poziția „Parcare” și că toate frânele sunt cuplate. Opriți și motorul mașinii. Scoateți cablurile de pe terminalul negativ al bateriei.

Găsiți supapa EGR. Există trei tipuri care variază în funcție de marca și modelul vehiculului: unitate controlată prin vid, supapă electronică controlată prin vid și supape digitale controlate electronic. Verificați manualul vehiculului pentru a putea determina tipul de supapă EGR de pe mașină (și pentru a determina locația exactă a acesteia).

Scoateți supapa și asigurați-vă că îndepărtați orice alte părți care se află în cale. Deconectați conectorii electrici care ar putea fi atașați la supapă. Scoateți șuruburile de montare ale supapei deșurubându-le. Asigurați-vă că îndepărtați și garnitura. Dacă garnitura este deteriorată sau există semne de uzură neuniformă, aruncați-o și înlocuiți-o.

Pentru a curăța supapa, purtați o pereche de mănuși rezistente la acizi. Puneți și ochelari de protecție, deoarece depozitele de carbon ar putea deveni aeriene în acest proces. Pulverizați curățătorul supapei EGR pe depozitele de carbon. Îndepărtați acumularea de carbon cu ajutorul unei perii de curățare a țevilor și a răzuitorului plictisitor. Repetați întregul proces până când toate depozitele de carbon au fost eliminate. Ștergeți suprafața folosind o bucată de pânză curată.

Dacă supapa este greu de curățat folosind peria de curățare a țevilor, luați în considerare înmuierea ei în soluția de curățare timp de câteva minute. Asigurați-vă că îndepărtați piesele din plastic și electronice atunci când faceți acest lucru. După îmbibare, repetați din nou procesul de periere.

Când ați terminat de curățat, înlocuiți supapa EGR în locația inițială. Verificați dacă dispozitivul funcționează. Veți ști că curățarea a fost un succes dacă afișajul Check Engine nu mai este pornit.

Când știm că debitmetrul este defect?

Debitmetrul este un dispozitiv foarte simplu, a cărui sarcină este de a măsura fluxul de aer prin el. Prin urmare, este un element extrem de important, deoarece examinează direct dacă compoziția unității de aer-combustibil este cât mai apropiată de stoichiometrică. Conform acestui concept ar trebui înțelese astfel de proporții, atunci când pentru fiecare kilogram de combustibil există exact atâtea cantități de aer necesare pentru a arde complet combustibilul (pentru benzină este de 14,7 kg de aer pentru fiecare kilogram de combustibil). Așadar, nu vreți să rulați cu un debitmetru defect.

Debitmetrul de aer transmite informațiile obținute către unitatea de comandă a motorului, în timp ce acesta poate corecta foarte bine starea amestecului, astfel încât valorile optime să fie menținute. Aceasta este o funcție extrem de importantă pentru funcționarea corectă a unității de acționare. Afectează, printre altele, turația motorului sau arderea completă în timpul conducerii.

Profilaxia pe larg înțeleasă este un factor foarte important. Cheia în acest caz este înlocuirea sistematică a filtrului de aer, dacă este posibil, cu înlocuirile originale. Merită să aveți grijă de curățenia și permeabilitatea întregului sistem. Încercați să evitați versiunile sportive ale filtrelor de aer, deoarece acestea transmit mai mult aer într-un mod natural, ceea ce crește șansa apariției diferitelor defecte.

Un alt motiv pentru apariția unei defecțiuni sunt problemele cu instalațiile de gaz. Debitmetrele sunt foarte sensibile la așa-numitele săgeți ale colectorului de admisie. Se pot produce daune grave chiar și după un astfel de eveniment. Prin urmare, ar trebui să furnizați revizuiri sistematice ale instalației, care vor reduce probabilitatea de probleme cu debitmetrul.

Se uită adesea că defecțiunea debitmetrului poate fi cauzată de conducerea dinamică a apei. Deși acest lucru se aplică în principal vehiculelor de teren, problema apare adesea la autoturisme. Lovirea prea rapidă a bălții poate, de exemplu, duce la intrarea debitmetrului în ceață de apă, care la rândul său duce la tragerea firului.

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.