Cancer depistat cu ajutorul cardurilor de loialitate folosite la cumpărături. „Am avut un diagnostic greșit 2 ani”

Fiona Murphy
Foto: Fiona Murphy (BBC)

Folosirea cardurilor de loialitate la cumpărături ar putea ajuta la depistarea anumitor forme de cancer ovarian, relatează BBC.

Urmărirea cumpărăturilor făcute de diverse persoane care și-au folosit cardurile de loialitate în momentul achiziției îi poate ajuta pe medici să identifice semnele unui cancer incipient, susțin medicii care au realizat un studiu în acest sens.

Ei spun că achiziționarea frecventă de analgezice și pastile pentru indigestie relevă un risc crescut de cancer ovarian.

De foarte multe ori, cancerul ovarian este diagnosticat târziu. Nu există teste de screening specifice pentru această boală, iar simptomele – precum balonarea – pot fi vagi, motiv pentru care sunt adesea confundate cu alte afecțiuni comune.

Printre simptomele cancerului ovarian se numără:

  • balonarea
  • indigestia
  • dureri abdominale sau pelvine
  • pierderea apetitului sau apariția rapidă a senzației de sațietate după masă
  • nevoie de a urina mai frecvent

Diagnosticarea timpurie a cancerului crește șansele de succes ale tratamentului.

Fiona Murphy avea 25 de ani când a fost diagnosticată și tratată pentru un tip rar de cancer ovarian. Ea suferea de crampe stomacale și de indigestie de vreo 2 ani, iar mai mulți doctori i-au spus că ar putea avea sindromul colonului iritabil.

„Am trăit cu Gaviscon (pastile pentru indigestie, regurgitație acidă și arsuri stomacale) luni de zile înainte de a fi diagnosticată cu cancer ovarian. Luam medicamentele peste tot. Nu puteam să ies din casă fără ele. Simptomele mele erau vagi, dar erau frecvente și continue. Acestea sunt semnele la care trebuie să fii atentă”, a declarat Fiona pentru BBC.

Simptomele ei au continuat, iar un screening a identificat ulterior o masă mare pe ovarul său.

Acum Fiona are 39 de ani și a ajutat echipa de cercetare de la Imperial College Londra care studiază modul în care datele de pe cardurile de cumpărături ar putea ajuta la identificarea timpurie a unor cancere.

„Am vrut să ajut la realizarea acestui studiu deoarece eu am avut un diagnostic greșit timp de aproape 2 ani. Dacă există vreo posibilitate de a primi un diagnostic timpuriu, vreau să îi ajut pe oamenii care se află în aceeași situație în care am fost eu”, a spus tânăra.

„Diagnosticarea timpurie este vitală. Dacă cancerul meu ar fi fost depistat mai devreme poate că aș fi fost supusă unui număr mai mic de intervenții chirurgicale și aș fi avut opțiuni mai bune de fertilitate”, a mai menționat Fiona.

„Simptomele de cancer pe care le căutăm sunt foarte comune – însă în cazul unor femei ele ar putea fi primele semne ale unei boli mai grave”, a declarat medicul James Flanagan, autorul principal al studiului.

„Folosind datele referitoare la cumpărături, studiul nostru a identificat o creștere semnificativă a achizițiilor de medicamente pentru durere și indigestie în rândul femeilor cu cancer ovarian (comparativ cu femeile care nu aveau această boală), cu până la 8 luni înainte de diagnostic”, a spus el.

„Acest fapt sugerează că, cu mult timp înainte ca femeile să considere că simptomele lor sunt suficient de alarmante pentru a merge la medic, ele încearcă să le trateze acasă”, a adăugat Flanagan.

Cercetătorii au lucrat cu doi retaileri și cu 283 de clienți femei care și-au dat acceptul pentru ca datele lor referitoare la cumpărăturile făcute în ultimii 6 ani să fie folosite în cadrul studiului. Peste jumătate dintre ele au fost diagnosticate cu cancer ovarian.

Studiul a apărut în jurnalul „JMIR Public Health and Surveillance”.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.