Avioanele Boeing 737 MAX 8 au fost interzise pe cerul UE

FOTO: Wikimedia Commons
FOTO: Wikimedia Commons

Autoritățile din Uniunea Europeană au luat decizia de a interzice în spațiul aerian toate avioanele Boeing 737 MAX 8. Interdicția a intrat în vigoare de ieri. Decizia a fost luată după prăbușirea avionului din Etiopia.

Avionul aparținea companiei Ethiopian Airlines și făcea legătura dintre Addis Abeba și Nairobi (Kenya). S-a prăbușit la câteva minute de la decolarea de pe Aeroportul Internațional Bole. 157 de oameni, toți cei din avion, au murit. Pasagerii erau din 30 de țări.

Este al doilea avion de același tip care se prăbușește în doar șase luni. În luna octombrie a anului trecut, un avion Boeing 737 MAX 8 al companiei Lion Air s-a prăbușit în Indonezia, la scurt timp după decolare. Toți cei 189 de oameni aflați la bord au murit.

Ambele accidente aviatice sunt investigate cu atenție și de reprezentanții companiei care a produs avioanele. Până ce vor fi prezentate concluziile accidentelor, mai multe companii aeriene au decis să țină la sol avioanele model Boeing 737 MAX 8.

Boeing a construit peste 350 de avioane tip 737 MAX, iar pe lista de comenzi sunt peste 5.000. Câteva dintre ele ar urma să ajungă și în România.

Specialistul în aviaţie Sorin Stoicescu a explicat pentru Adevarul.ro că acest nou tip de avion are unele particularităţi constructive ieşite din comun, dar şi unele probleme de procedură.

„Avionul este mai lung şi mai subţire şi din acest motiv are alt comportament în zbor faţă de restul modelelor 737. Aeronava are un sistem automat care ajustează traiectoria de zbor chiar şi atunci când este modul de comandă manual, în faza de decolare.

În momentul decolării mulţi piloţi „trag” de avioane pentru a ajunge cât mai repede la plafonul de zbor. La 737 MAX 8, care nu permite un asemenea stil de pilotaj pentru că l-ar aduce în pierdere bruscă de viteză, intervine sistemul MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System-n.r.), care lasă botul avionului în jos. Piloţii nu sunt obişnuiţi cu aceste sisteme şi astfel se ajunge la tragedie.

Oricum, în urma accidentului primului 737 MAX 8 al Lion Air la 29 octombrie 2018, comunitatea aeronautică s-a întrebat cu privire la lipsa de informare a companiilor şi piloţilor asupra acestui nou sistem împotriva pierderii bruşte a vitezei.

Şi mai sunt şi alte probleme cu aceste avioane pe care constructorul le-a şi recunoscut, dar există şi unele pe care nu le recunoaşte, aşa cum a făcut şi Airbus după accidentul de la Baloteşti”, a precizat Sorin Stoicescu, pentru adevarul.ro.

FOTO: Wikimedia Commons

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.