Află cum a apărut Turul Franței, celebra competiție care este la a 106-a ediție!

Începe Turul ciclist al Franței, ediția 2019. „Marea buclă” ia startul din Bruxelles, pe 6 iulie, și se încheie pe 28 iulie, la Paris. În acest an, traseul are o lungime 3480,3 km, repartizați în 21 de etape.

Marele absent al ediției 106 este britanicul Chris Froome (35 de ani), cvadruplu campion în 2013, 2015, 2016 și 2017. Acesta s-a accidentat grav în timp ce se antrena pentru competiție pe traseul celei de-a 4-a etape, Roanne (Franța). A fost operat de multiple fracturi, la femur, la cotul drept și la coaste, iar medicii i-au interzis categoric să participe la Tur.

În acest context, casele de pariuri online îl dau pe Egan Bernal (22 de ani) drept favorit principal să termine pe primul loc în clasamentul general (cotă 2.70). Columbianul a fost cel mai tânăr participant anul trecut, iar în 2019 a câștigat cursa Paris – Nisa. În Top 5 favoriți se mai află: Geraint Thomas – cotă 3.80, Jakob Fuglsang – 6.00, Adam Yates – 13.00, Nairo Quintana – 17.00.

În ceea ce privește competiția între echipe, Top 5 favorite să câștige Turul Franței 2019 este următorul:

  1. Moviestar Team – cotă 1.60
  2. Team INEOS – 3.40
  3. Astana Pro Team – 13.00
  4. Team FF Education First – 15.00
  5. Groupama FDJ Team – 21.00

Etape Turul Franței 2019

6 iulie: Prima etapă – Bruxelles – Bruxelles (194,5 km)

7 iulie: Etapa a 2-a – Bruxelles Palais Royal – Bruxelles Atomium (27,6 km, contratimp pe echipe)

8 iulie: Etapa a 3-a – Binche (Belgia) – Epernay (215 km)

9 iulie: Etapa a 4-a – Reims – Nancy (213,5 km)

10 iulie: Etapa a 5-a – Saint-Die-des-Vosges – Colmar (175,5 km)

11 iulie: Etapa a 6-a – Mulhouse – La Planche des Belles Filles (160,5 km)

12 iulie: Etapa a 7-a – Belfort – Chalon-sur-Saone (230 km)

13 iulie: Etapa a 8-a – Macon – Saint-Etienne (200 km)

14 iulie: Etapa a 9-a – Saint-Etienne – Brioude (170,5 km)

15 iulie: Etapa a 10-a – Saint-Flour – Albi (217,5 km)

16 iulie: zi de pauză la Albi

17 iulie: Etapa a 11-a – Albi – Toulouse (167 km)

18 iulie: Etapa a 12-a – Toulouse – Bagnčres-de-Bigorre (209,5 km)

19 iulie: Etapa a 13-a – Pau – Pau (27,2 km, contratimp individual)

20 iulie: Etapa a 14-a – Tarbes – Tourmalet (117,5 km)

21 iulie: Etapa a 15-a – Limoux – Foix Prat d’Albis (185 km)

22 iulie: zi de pauză la Nimes

23 iulie: Etapa a 16-a – Nimes – Nimes (177 km)

24 iulie: Etapa a 17-a – Pont du Gard – Gap (200 km)

25 iulie: Etapa a 18-a – Embrun – Valloire (208 km)

26 iulie: Etapa a 19-a – Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (126,5 km)

27 iulie: Etapa a 20-a – Albertville – Val Thorens (130 km)

28 iulie: Etapa a 21-a – Rambouillet – Paris Champs-Elysées (128 km)

Cum s-a născut această prestigioasă competiție

Prima ediție a Turului Franței la ciclism s-a desfășurat în anul 1903, pe o distanță totală de peste 3.600 km, sportivii întrecându-se pe durata a trei săptămâni. Competiția a fost mediatizată intens și a dobândit tot mai mult prestigiu. Traseul se modifică în fiecare an, doar un punct este fix: linia de finiș este trasată la Paris, pe faimosul bulevard Champs-Élysées.

„Marea buclă” își are originea în „Afacerea Dreyfus”, unul dintre cele mai controversate episoade din istoria Franței. La sfârșitul secolului al XIX-lea Alfred Dreyfus, francez de origine alsaciană și de confesiune mozaică, a fost acuzat că a vândut secrete militare germanilor. Țara s-a împărțit în două tabere: cea a „dreyfusarzilor” și cea a „anti-dreyfusarzilor”. La fel s-a divizat și presa, care în acea vreme avea o influență deosebită în societate.

Pe atunci, exista un singur important ziar sportiv Le Vélo, care vindea 80.000 de exemplare zilnic. Publicația îl considera nevinovat pe soldatul Alfred Dreyfus. Situația nu era pe placul adversarilor lui Dreyfus. Aceștia au socotit absolut necesar să înființeze și ei un ziar de sport, pentru a combate Le Vélo pe același public țintă. Astfel, contele Jules-Albert de Dion, proprietarul fabricii de mașini De Dion-Bouton, a adunat câțiva prieteni cu bani și a înființat publicația L’Auto.

Planul nu a fost suficient de bine gândit, astfel că noul ziar a fost la un pas de faliment, fiindu-i greu să se impună pe piață. Pentru a-l salva, șeful departamentului de ciclism, Géo Lefèvre, a propus să fie organizat un circuit, pe tot teritoriul Franței. Nimeni nu se gândise la o cursă atât de lungă. Ideea a prins imediat, s-au înscris mulți concurenți, iar amatorii acestui sport au început să cumpere publicația respectivă în număr tot mai mare, salvând-o de la dispariție.

În cele din urmă, Dreyfus a scăpat de acuzații, iar L’Auto a devenit, poate vă sună cunoscut, L’Equipe!

Jurnalist GreatNews, Dan Arsenie lucrează în presa centrală din 2007 şi a scris pentru publicaţii ca Evenimentul Zilei, realitatea.net şi Yahoo News România. Scrie cu pasiune reportaje şi portrete jurnalistice şi acordă o atenţie ridicată promovării oamenilor frumoşi şi a locurilor frumoase din România.