A murit Niki Lauda, legendarul pilot de Formula 1

Niki Lauda. Foto: Wikimedia Commons

Fostul mare pilot de Formula 1, de trei ori campion mondial, austriacul Niki Lauda a murit la vârsta de 70 de ani, la doar câteva luni după ce suferise un transplant pulmonar.

”Cu adâncă tristețe, vă anunțăm că iubitul nostru Niki a încetat din viață luni, înconjurat de familie”, a transmis familia fostului mare pilot.

În comunicat se menționează ”performanțele sale unice, atât ca sportiv, cât și ca antreprenor”, dar și ”pofta sa pentru acțiune, caracterul său direct și curajos”.

”A fost un model pentru noi toți, a fost un soț, tată și bunic iubitor. Ne va lipsi enorm”, a mai scris familia într-un comunicat.

Niki Lauda a câștigat trei titluri mondiale în Formula 1, în 1975, 1977 și 1984, fiind foarte admirat în ”Marele Circ”. Cel mai faimos moment al carierei sale s-a petrecut în 1976, când a suferit un accident teribil la Nurburgring, în urma căruia a suferit arsuri și răni groaznice.

A luat 171 de starturi în F1, câștigând 25 de Mari Premii.

Niki Lauda a fost și un excelent om de afaceri, având propria sa linie aeriană, dar și funcții de conducere în Formula 1. În ultimii ani a fost președinte non-executiv la Mercedes, contribuind decisiv la succesele recente ale constructorului german, în special prin cooptarea pilotului britanic Lewis Hamilton.

Lauda a fost un pilot excepțional, care nu a făcut compromisuri, a demonstrat curaj în nenumărate rânduri, însă avea și o judecată fină. S-a născut în 1949, într-o familie înstărită din Austria, însă, împotriva voinței tatălui său, a ales să practice sporturi cu motor.

Pentru a concura în Formula 1 a luat un împrumut personal, iar după câteva luni petrecute la micuța echipă BRM, i-a atras atenția lui Enzo Ferrari, care l-a angajat în 1974. Ferrari a avut numai de câștigat. Prima victorie a lui Lauda a venit în al treilea start pentru Scuderia.

Un an mai târziu, a câștigat primul titlu pentru Ferrari, primul după o pauză de peste un deceniu. În 1976, a suferit un grav accident, însă a revenit doar șase săptămâni mai târziu pe circuit, încercând să își apere titlul mondial. Nu a reușit să îl câștige, retrăgându-se în ultima cursă, în Japonia, din cauza unei ploi torențiale.

Lauda s-a revanșat în 1977, când și-a recuperat titlul mondial. După o pauză de câțiva ani, austriacul s-a întors în Formula 1 la McLaren, alături de care a câștigat ultimul său titlu, în 1984, cu un avantaj de doar o jumătate de punct în fața coechipierului francez Alain Prost.

Lauda a trecut apoi în birourile marilor constructori, fiind consultant la Ferrari, iar apoi la Jaguar, înainte de a obține o funcție de conducere la Mercedes.