Profesorii de Limba română cer ore în plus pentru toate clase de liceu

examen școală liceu bac
Sursa: giovannacco / pixabay.com

Argumentele, spun profesorii, se bazează pe Constituția României, pe recomandările OECD și ale Comisiei Europene, pe Legea învățământului preuniversitar, pe Profilul absolventului, pe statutul limbilor materne în Europa și pe istoria disciplinei Limba și literatura română.

„Limba maternă este suportul oricărui act de învățare, formal, nonformal și informal, iar cunoașterea ei condiționează învățarea tuturor celorlalte discipline. Literatura în limba maternă este o componentă fundamentală a profilului identitar al elevilor, iar cunoașterea ei permite asimilarea valorilor stabile ale civilizației”, se arată în scrisoarea deschisă.

De asemenea, spun dascălii, în Constituția României, limba română este limba oficială a statului, prin urmare, trebuie cunoscută și utilizată în mod corect de către toți cetățenii: „De aceea, un obiectiv major al școlii trebuie să fie practica rațională și funcțională a limbii”.

Limba română, se arată în comunicat, are statutul de limbă maternă pentru majoritatea cetățenilor țării, fiind element identitar fundamental și vehicul al valorilor culturale: „În cei peste 160 de ani ai sistemului național de învățământ, limba și literatura română a fost considerată disciplină fundamentală.

De asemenea, locul conferit limbilor naționale în Europa reflectă valoarea formativă excepțională a maternelor, rezultatele fiind vizibile în calitatea exprimării, a receptării și a construcției de text, precum și în conturarea profilului identitar. De pildă, Franța și Italia alocă limbii materne un număr de 7 (șapte) ore/săptămână, iar Polonia – 4 (patru) ore/săptămână. Din perspectiva noilor proiecte de plan-cadru, limba română, ca limbă maternă, studiată 2 ore/săptămână, este depreciată sever și are, la clasele a XI-a și a XII-a, un statut similar cu o limbă străină/modernă (L1)”.

Combaterea analfabetismului funcțional, în toate formele de manifestare, nu poate fi realizată prin diminuarea numărului de ore alocat limbii și literaturii române, consideră prfesorii: „Rezultatele testărilor internaționale de tip PISA evidențiază formarea deficitară a competenței de literație, așa cum este ea definită în cadrele de referință și în legislația națională, fapt ce ar impune creșterea, în niciun caz reducerea, numărului de ore din trunchiul comun”.

Cele 2 ore/săptămână prevăzute în noile planuri-cadru sunt insuficiente pentru a acoperi cele cinci domenii de conținut (comunicare orală, lectură, redactare, elemente de construcție a comunicării, elemente de interculturalitate), pe care ar trebui să le dezvolte noua programă de limba și literatura română de liceu, consideră dascălii.

„În ceea ce privește transferul de achiziții dinspre gimnaziu spre liceu, acesta este imposibil de realizat prin diminuarea numărului de ore. În acest caz, prevederile proiectelor de planuri-cadru intră în contradicție cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care stipulează că programa școlară acoperă 75% din orele de predare și evaluare, 25% rămânând la dispoziția profesorului.

Prin urmare, la clasele a XI-a și a XII-a, în aproximativ 52 de ore (adică 75% dintr-un total de 70 de ore/an, socotind în medie 35 de săptămâni de curs), formarea competențelor specifice disciplinei va fi periclitată”, au mai transmis profesorii.

Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos:


Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.