În ciuda miturilor de pe forumuri, nu e deloc greu să deschizi o firmă în România. Dacă ai un spațiu pentru a-ți servi drept sediu social, câteva sute de lei pentru cheltuieli administrative și urmezi sfaturi – disponibile și online – pentru redactarea actului constitutiv, vei compune destul de rapid dosarul de înființare.
În acest articol, vom explica câteva demersuri și oportunități, unele mai puțin cunoscute, pe care trebuie să le facă sau de care trebuie să profite un antreprenor la început de drum.
1. Nicio activitate fără CAEN activ
Recomandarea este ca în actul consecutiv al unei firme să fie trecute cât mai multe CAEN-uri. De exemplu, chiar dacă prestezi, să zicem, servicii de consultanță, nu te sfii să inserezi și CAEN-uri care țin de comerțul cu amănuntul. Nu se știe când îți vor fi de folos. Dacă, ulterior, firma se va ocupa și de așa ceva, iar tu nu ai respectivul cod CAEN în actul constitutiv, va trebui să refaci documentul. Iar asta costă, desigur.
Însă, trebuie să știi că aceste CAEN-uri din actul constitutiv nu sunt suficiente pentru desfășurarea tuturor activitățile definite de ele. Înainte să extinzi firma spre noi domenii de activitate, trebuie neapărat să activezi CAEN-urile care definesc acele domenii / activități economice. CAEN-urile active sunt menționate în certificatul constatator. Modificare acestui act se face contra-cost, plătindu-se la numărul de caractere din document. Durata de modificare e mică, de câteva zile.
2. Afaceri cu UE? Ai nevoie de ROI
Acest acronim, ROI, vine de la Registrul Operatorilor Intracomunitari. Pentru a face afaceri cu firme care operează în unul dintre statele UE, trebuie să înscrii firma în acest registru. ANAF tocmai a publicat un nou model al formularului de înscriere în ROI, 095. Documentul poate fi consultat AICI.
Trebuie spus că, dacă firma e înscrisă în acest registru, poți deconta pe firmă inclusiv costurile de promovare a afacerii pe Facebook (prin Facebook Ads), Google (prin Google Adwords, Youtube Ads etc) sau alte motoare de căutare și rețele sociale.
3. Un antivirus e musai; ocupă-te personal de plăți!
Administrarea online a contului bancar îți permite să plătești angajații și colaboratorii rapid și eficient, dar și să faci achiziții cu cardul asociat contului principal al firmei. Însă, pentru a nu avea emoții referitoare la tranzacțiile online, ai grijă să cumperi un antivirus și să îl instalezi pe calculatorul de pe care accesezi contul online (daca accesezi acest serviciu online de pe mai multe dispozitive, e recomandat să ai antivirus pe toate acestea).
Cere-i unui angajat al băncii să te învețe să folosești contul online, însă nu operând direct în contul tău, ci în conturi create în scop demonstrativ de bănci. Având în vedere comisioanele bancare la plata spre alte bănci, e bine să ai aceeași bancă cu cea a angajaților și colaboratorilor tăi direcți. Alege în funcție de acest criteriu sau de desele oferte ale băncilor destinate IMM-urilor. Poți schimba banca asociată firmei tale oricând, dacă îți convine mai mult oferta altei unități bancare. Totuși, trebuie să ții minte că sistemul nu funcționează ca la telefonia mobilă. Dacă, atunci când portezi un număr de telefon, poți rămâne cu fostul număr, când schimbi banca nu rămâni cu IBAN-ul inițial.
Dezvăluirea de informații bancare cu grad înalt de risc – cum sunt userul și parola contului online – sunt lucruri de evitat. Eventual, puteți autoriza pe cineva de încredere să se ocupe de această administrare a conturilor, însă cel mai bine e să ai răbdare să înveți să o faci singur și să te ocupi personal de această activitate.
5. Calculul salariilor şi minuţioasa organizare internă
SRL-urile sunt obligate să contracteze servicii de contabilitate, iar afacerile mici, aflate la început de drum, pot considera această cheltuială una greu de suportat. Totuși, acolo unde activitatea economică nu este una intensă, poți găsi un contabil bun care să te ajute în schimbul unei sume medii de 400-500 de lei pe lună.
Pentru a evita și alte costuri de funcționare, cum ar fi angajarea unui specialist HR, poți să te folosești de diverse softuri, cu program calcul salarii atașat. Softul îți permite, cu minim efort și timp alocat, să fii propriul specialist HR și să ții sub control și o serie de acte foarte importante pentru firmă, cum sunt declarația 112, adeverințele pentru medic și alte instituții, fișe fiscale etc. Mai multe informații pot fi consultate aici.
5. Deschiderea spre o piață în continuă dezvoltare: cea online
Comerțul tradițional, în magazin, este în continuare dominant în România, însă procentul afacerilor online e în creștere. Dacă, în 2013, românii cumpărau produse online în valoare de 600 de milioane de dolari, în 2014 această sumă totală a trecut de 1 miliard de euro. În 2015, suma a crescut din nou, însă cifrele finale nu au fost încă făcute publice. Desigur, ne putem gândi că există siteuri care vând deja aproape orice, chiar și în România. Însă, analizând competiția pe nișă în România și cea din state din vestul și nordul Europei, de exemplu, ne vom da seama că suntem încă la început de drum. Astfel, în contextul concurenței online reduse sau medii de astăzi, nu e deloc târziu să vă deschideți o afacere online.
Promovarea online este, încă, la un nivel destul redus (costurile promovării pe rețele ca Google Adwords și Facebook sunt încă la un nivel scăzut, pentru multe dintre nișe). În plus, cunoștințele de promovare organică (termenul definește popularizarea siteului fără a apela la bani și presupune folosirea, printre altele, a unor tehnici SEO, pentru Google, tehnici de creștere a bazei de fani și de angajare a acestor fani, pentru Facebook, încurajarea abonării la newsletter) pot fi asimilate și online, cu răbdare și cunoștințe medii de navigare și operare online.
Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: