12 lucruri pe care trebuie să le știi despre PFA înainte să decizi ce fel de firmă îți faci

Cei care decid să punele bazele unui PFA trebuie să știe că legile s-au schimbat destul de mult în ultimii ani. Și nu neapărat în favoarea persoanelor fizice autorizate. În acest articol, îți enumerăm 12 aspecte de care este bine să ții cont atunci când alegi între PFA și SRL.

Taxe foarte mici – înființarea costă doar 50-60 de lei

– De la 1 februarie 2017 s-au eliminat foarte multe dintre taxele plătite către stat pentru înființarea unui PFA (s-a renunțat la taxele plătite către Registrul Comerțului). Acum, costurile totale sunt de doar 50-60 de lei, atât cât costă specimenul de semnătură la un notariat public. Chiar și rezervarea denumirii firmei, care înainte costa peste 70 de lei, a fost eliminată.

– După depunerea acestor acte necesare PFA la Registrul Comerțului de care aparțineți, veți primi un bon cu data de soluționare a dosarului. Este bine de știut că stadiul dosarului poate fi urmărit și online, pe siteul Registrului Comertului (ONRC). Trebuie doar să îți creezi un cont și să accesezi rubrica ”Stadiu Dosar”, ușor vizibilă în structura siteului. Trebuie menționat și să răspunsul Registrului vine, de regulă, în cel mult trei zile.

– Legea prevede clar că un PFA poate avea maximum cinci clase de activități prevăzute în codul CAEN. Atenție: vorbim de cinci clase, nu de cinci coduri.

Multe taxe: impozit pe venit, CAS, CASS

– Dacă la capitolul avantaje clare putem menționa evidența contabilă simplificată, sunt și mai multe dezavantaje, cele mai multe dintre ele cauzate de modificările aduse Codului Fiscal la începutul anului 2016. Astfel, potrivit experților în contabilitate, o microîntreprindere cu cifră de afaceri mică ajunge să plătească, în multe cazuri, mai puțin decât un PFA. Și asta pentru că, din 2016, PFA-urile plătesc impozit de 16% pe veniturile realizate, plus contribuții sociale (CAS de 10,5% sau chiar 26,3%, conform opțiunii, calculate la venitul net obținut). La aceste sume se adaugă și contribuția de 5,5% la sănătate (CASS).

– Este de menționat că diferența dintre 10,5% și 26,3% este următoare. Acel 10,5% nu asigură un stagiu complet de cotizare la pensie, ci doar o treime din acest stagiu. Dacă PFA-urile doresc pensie întreagă, atunci trebuie să achite 26,3%, procent care include și contribuția angajatorului (15,8%).

Probleme cu PFA-ul? Răspunzi cu averea personală

– O altă clauză stipulată în Codul Fiscal arată că persoana va răspunde cu bunurile proprii în cazul unor daune aferente PFA-ului. Astfel, dacă ai o locuință sau o mașină proprietate personală, de exemplu, eventualele probleme cu PFA-ul înființat pot duce la confiscarea acestor bunuri pentru recuperarea unor prejudicii.

– În privința numărului de angajați, legea arată că o astfel de firmă poate desfășura activitățile fără angajați, dar poate și angaja cel mult trei persoane. PFA va fi angajator, iar salariații vor avea contracte individuale de muncă, încheiate după ce prezintă aceste acte angajare standard.

– Dacă aveți dificultăți în redactarea și completarea cererilor către Registrul Comerțului, puteți apela la birourile de asistență din ONRC. Este un serviciu contra cost, dar se plătesc doar câteva zeci de lei, aproximativ 20 de lei.

– Ștampila PFA-ului va fi realizată după primirea acordului din partea ONRC. Costă minimum 60 de lei, veți găsi ștampile de calitate la 80-100 de lei.

Vă puteți ține singuri contabilitatea

– După ce Registrul vă eliberează documentele, trebuie să aveți în vedere că aveți maximum 30 de zile pentru a vă înregistra PFA-ul la ANAF. Acest pas presupune depunerea la administrația fiscală de care aparțineți a următoarelor documente:

– declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale – în două exemplare (se pun la dispoziție gratuit de către organul fiscal sau se pot descărca gratuit de pe internet);

actul de identitate (copie)

act spațiu (copie);

actul legal de funcționare pentru persoanele fizice care desfășoară profesii libere.

În maximum 10 zile de la depunerea acestei documentații, ANAF va elibera un certificat de înregistrare fiscală.

– contabilitatea PFA poate fi ținută de proprietar, spre deosebire de SRL-uri, de pildă, unde este obligatoriu ca această activitate să fie făcută de un contabil atestat (fie angajat al firmei, fie un contabil dintr-o firmă sau PFA de profil, cu care este încheiat un contract de prestări servicii).

Dacă folosești des Instagram, poți găsi o mulțime de lucruri interesante postate de GreatNews pe contul nostru, accesibil la linkul de mai jos: