Câte mașini SH au kilometrajul dat înapoi. Date îngrijorătoare pentru România

FOTO: qimono/Pixabay.com
FOTO: qimono/Pixabay.com

Autoritățile de la Bruxelles atrag atenția că peste 50% din mașinile rulate au kilometrajul dat înapoi. Falsificarea kilometrajului la mașinile second hand le aduce samsarilor profituri de miliarde de euro, arată datele prezentate parlamentarilor europeni. În curând ar putea exista un sistem european de verificare km reali online.

Parlamentul European a concluzionat că trebuie luate mai multe măsuri pentru combaterea acestui fenomen. „Frauda legată de odometer (aparatul care înregistrează rulajul unei maşini-n.r.) este un fenomen larg răspândit care reprezintă o ameninţare gravă la adresa siguranţei rutiere. (…) Estimările arată că între 5% şi 12% din autoturisme sunt afectate pe pieţele naţionale, însă în comerţul transfrontalier sunt afectate între 30% şi 50% din autoturisme.

Prejudiciul economic la nivelul întregii UE se estimează a se situa între 5,6 şi 9,6 miliarde EUR. În consecinţă, încrederea în piaţa autoturismelor de ocazie este cea mai scăzută dintre toate pieţele de bunuri din UE”, arată europarlamentarii într-un document care motivează o propunere de rezoluţie care vrea să combată fenomenul de falsificare a rulajelor maşinilor second-hand.

În raportul Parlamentului se mai spune că aparatele care măsluiesc rulajul sunt ieftine și accesibile pentru samsarii de mașini. Tehnologia acestor aparate este atât de avansată încât reușesc să „spargă” sistemele de protecție dezvoltate de constructorii auto în acest sens. Un samsar ar avea un profit cuprins între 2.000 și 5.000 de euro după ce a dat kilometrajul înapoi.

Europarlamantarii din Comisia pentru Transport și Turism spun că cele mai multe mașini SH care au kilometrajul dat înapoi sunt în țările care au intrat în ultimile valuri în Uniunea Europeană. „Problemele legate de manipularea odometrelor s-au dovedit a fi mult mai frecvente în ţările recent intrate în UE cum ar fi Bulgaria, Croaţia, Cipru, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, România, Slovacia sau Slovenia decât în alte state membre”, se mai arată în document.

Verficare km reali online, o soluție în Olanda și Belgia

Europarlamentarii dau exemplu un sistem de verificare km reali online care funcționează în Belgia și Olanda. Mai exact, cele două țări au creat sistem de baze de date în care se înregistrează kilometrajul cu ocazia inspecției tehnice periodice, a lucrărilor de întreținere și a vizitelor la service pentru diverse reparații.

Toate aceste date istorice despre mașină ajung într-o bază de date administrată de autorități. Atunci când un cumpărător vrea să cumpere o mașină second hand, poate consulta istoricul înregistrat.

Acest sistem de verificare km reali online ar putea fi implementat la nivel european, iar schimbul de date s-ar putea face transfrontalier. Parlamentarii europeni au idendificat și unde ar putea stocată această bază de date. „O abordare eficientă din punct de vedere al costurilor ar fi valorificarea structurilor existente precum EUCARIS, sistemul european de identificare a maşinilor, mecanism conceput pentru combaterea traficului de vehicule furate”, se mai arată în document, potrivit adevarul.ro.

Verificare km reali online. Soluția ASF și RAR

În luna ianuarie, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunța că românii care achiziționează mașini second hand vor putea verifica, printr-un SMS la Registrul Auto Român (RAR), care este kilometrajul real al autoturismelor, dar și dacă au avut daune.

„Practic, printr-un SMS transmis către Registrul Auto Român, cumpărătorii pot afla date despre istoricul de kilometri ai unui autovehicul, eventuale deficiențe avute în timp ale acestuia, precum și informații generale despre daunele înregistrate de către acel autovehicul.

Piața auto second hand din România a fost în ultimii ani subiectul unor dezbateri aprinse cu privire la falsificarea sau ascunderea unor informații relevante asupra uzurii sau stării tehnice a unui autovehicul.

Autoritatea de Supraveghere Financiară, în limitele furnizării unor informații care se supun reglementărilor de protecție a datelor, va sprijini acest proiect prin transmiterea de informații privind cazierul de daune al fiecărui autovehicul pentru care a fost deschis vreun dosar de daună”, se arată în comunicatul instituției.

FOTO: qimono/Pixabay.com