Metoda daneză de slăbit. Oraşul care a învins obezitatea

Metoda daneză de slăbit. Oraşul care a învins obezitatea

    by -
    Distribuie articolul pe:
    metoda daneza de slabit holbaek
    Oraşul Holbaek, din Danemarca, aplică o metodă de slăbit cu rezultate extraordinare. Este însă mai mult decât o dietă; de fapt, este un nou stil de viaţă

    Un orăşel danez pare să fi găsit soluţia pentru a combate fenomenul obezităţii la copii. Omul-cheie din spatele reuşitei este un medic pediatru pe nume Jens Christian Holm.

    Metoda daneză de slăbit, care presupune schimbarea radicală a aproximativ 20 de elemente ce ţin de stilul de viaţă, a fost aplicată pe 1.900 de pacienţi. 70% dintre aceştia, un procent absolut enorm, au reuşit să îşi ţină greutatea sub control.

    Într-un interviu acordat BBC, doctorul Holm explică foarte clar că, pentru aceste rezultate, este nevoie de o abordare dură, cumva militărească. Rezultatele îl încurajează să propună ca metoda sa să fie aplicată la nivel internaţional. În Statele Unite şi în multe state vest-europene, unul din trei copii este supraponderal, iar incidenţa obezităţii printre adolescenţi s-a împătrit în ultimii 30 de ani.

    „În general, copiii obezi sunt desconsideraţi. Sunt firi singuratice şi cei mai mulţi dintre ei nu participă la activităţi împreună cu alţi copii. Le lipseşte enorm încrederea în sine. Cu această metodă, există o speranţă reală că vor pierde din greutate şi îşi vor îmbunătăţi semnificativ calitatea vieţii”, spune doctorul Holm.

    Potrivit acestuia, copilului îi este extrem de greu să învingă de unul singur o boală precum obezitatea. „Însă, noi creăm mediul şi oferim „uneltele” cu care copilul şi familia sa pot depăşi această boală”.

    „Nu facem nimic amuzant. Este ceva foarte dur”

    La începutul programului, copiii sunt chemaţi la spital pentru 24 de ore de analize şi teste amănunţite, care includ scanarea corporală pentru a identifica nivelul de grăsime.

    De asemenea, copiii trebuie să răspundă unui chestionar, cu ajutorul căruia specialiştii determină care sunt obiceiurile alimentare ale subiecţilor, dar şi comportamentul copilului.

    „Nu facem nimic amuzant. Este ceva foarte dur”, îi spune doctorul Holm lui Jakob Christiansen, un puşti de 10 ani care cântăreşte deja 72 de kilograme, cu peste 20 de kilograme mai mult decât ar trebui. Jakob are o adevărată dependenţă de dulciuri. Când este deprimat din cauza glumelor care se fac pe seama sa, la şcoală sau pe stradă, Jakob mănâncă enorm de multe dulciuri. Iar, când părinţii refuză să îi dea, Jakob scoate ceva dulce dintr-o ascunzătoare. „A ajuns să le ascundă. Vrem ca doctorii să îl ajute cumva şi să fie din nou un băiat fericit”, spune mama sa, Elisabet.

    Jakob îi spune doctorul Holm că merge la şcoală cu bicicleta, pe un drum lung de circa trei kilometri. Exerciţiul este important, însă nu decisiv în combaterea obezităţii. „Am aflat că va fi foarte greu, dar mă voi lupta cât pot eu de mult. Sunt sigur că îmi vor lipsi zahărul şi timpul petrecut lenevind”, spune, sincer, copilul.

    Între testele din prima zi, Jakob ia un prânz care constră în piept de pui, morcovi cruzi, ardei roşii şi salată verde. Programul presupune schimbări radicale în stilul de viaţă, schimbări menite a învinge rezistenţa naturală a corpului la pierderea de grăsime. Fiecare copil are un program personalizat, care se concentrează pe 15-20 de obiceiuri zilnice.

    metoda daneză de slăbit reguli esenţiale

    Dr Holm insistă că, dacă părinţii şi copiii nu îşi vor schimba TOATE obiceiurile greşite, „obezitatea va persista, membrii familiei vor fi frustraţi, trişti şi vor fi pierduţi”.

    Greul drum spre „o strălucire”

    Statisticile ţinute de medicul danez şi echipa sa arată că 70% dintre pacienţii care au urmat programul şi-au menţinut greutatea corporală pentru cel puţin patru ani. Mai mult, toţi cei din program nu au avut parte de mai mult de cinci ore de consultaţie într-un an. Observând succesul programului, alte opt municipalităţi daneze au aplicat metoda doctorului Holm.

    În Hedensted, un district din vestul Danemarcei, programul a fost aplicat de consultantul în sănătate Rikke Christensen. Într-un dialog cu BBC, aceasta spune că metoda pare să dea rezultate mult mai bune decât programele precedente. Una dintre poveştile de succes ale sale este cea a unui băiat în vârstă de nouă ani, care, la începutul tratamentului, avea un procent de grăsime de 40% din masa corpului.

    Băiatul încă se află sub „tratament”, însă a pierdut deja 25% din masa iniţială de grăsime. De curând, a participat chiar la o cursă de alergare pe distanţa de cinci kilometri, joacă în mod regulat fotbal şi „are o strălucire în ochi”.

    2 ore de TV şi calculator

    Dr Holm acordă o mare importanţă timpului petrecut în faţa calculatorului şi a televizorului. Există copii care, înainte de a intra în program, petreceau 12 ore sau chiar mai multe în faţa ecranului. Doctorul impune un maximum de 2 ore pe zi.

    „Întreaga lor viaţă trebuie să se schimbe, deoarece tind să fie singuratici, tind să fie ruşinaţi de ei înşişi. Este foarte important ca aceşti copii să interacţioneze social cu tineri de vârsta lor”, spune Holm.

    Participanţii la program au o oră fixă de somn. Studiile arată că un somn îndelungat, după un orar fix, ajută la reglarea hormonilor şi reduce impulsul de a mânca nesănătos în momentele de oboseală.

    Încântătoarea transformare a lui Mike

    Probabil cel mai bun „produs” al programului din Holbaek este Mike Nelausen, un adolescent în vârstă de 14 ani. La începutul programului, avea 85 de kilograme, însă, după ce a aplicat metoda doctorului Holm, a slăbit 23 de kilograme.

    „A fost greu la început, însă apoi a devenit rutină şi totul a fost mult mai uşor”, spune Mike. „Eram supărat pentru că eram batjocorit. Dar acum sunt mai slab. Sunt mult mai fericit, am mai multă energie. Şi, când mă sui pe cântar, nu mă mai întristez”, spune Mike.

    „Am încercat o mulţime de metode, dar el lua întruna în greutate. Când am văzut că aceasta funcţiona, am fost extrem de fericiţi”, spune mama sa, lăcrimând. La cină, Mike mănâncă acum o singură porţie. Înainte, abia se sătura după trei.

    După masă, în ciuda faptului că plouă destul de tare, iese din casă pentu alergarea sa de seară, în jurul satului în care locuieşte.

    Aşa cum spune doctorul Holm, programul nu este deloc uşor. Rezultatele, însă, sunt încântătoare.

    Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

    8 Comentarii

    1. Recomandarile nu sunt rele insa chiar si eu, care sunt adeptul unui stil de viata sanatos, m-am speriat cand am vazut lista si mi-a venit sa scot niste dulciuri din ascunzatoare! 🙂

      Lasand gluma la o parte, da, e extrem de greu ca sa schimbam modul in care ne-am „alimentat” atata amar de vreme.. Dar, cu o vointa imensa, se poate!

    2. Din pàcate, multi vàd numai componenta alimentarà (care e majorà, e drept), dar uità sà socoteascà consumul energetic. În urmà cu 20 de ani se mergea pe jos, copiii se jucau cel mai mult afarà, si chiar si intelectualii fàceau muncà fizicà (în gràdinà, etc). În acelasi timp dulciurile erau rare, bàutura era apa, eventual cu sirop, si nu se mâncau 3 feluri la fiecare masà. Acum toatà lumea merge cu masina, copiii stau la televizor, nici vorbà sà se mai lucreze în gràdinà, si se îngurgiteazà calorii ce corespund efortului fizic de sportiv de performantà.

      • Probabil esti inca tanar. Sa vezi dupa vreo 5/10 ani ca nu mai suporta atata de bine corpul glucidele rele. Problema este sa nu te obisnuiesti prost pentru ca de obisnuinta scapi cel mai greu, iar in momentele grele te intorci la ce stii sa faci cel mai bine si este cel mai usor.

    3. viorica,

      sunt antrenot/ instructor de natatie

      in fiecare vara fac cursuri de inot cu copii de diferite
      la inceputul cursului de inot pun parintii sa cantareasca copii spunandu-le sa ii mai cantareasca apoi dupa 1 saptamana, samd.
      la sfarsitul a 2-3 saptamani incepe sa se vada ca au slabit 2 chiar 3kg, iar la cei slabi incep sa se vada ” patratelele” si incep s se formeze muschii
      daca continua, rezultatele sunt spectaculoase
      din pacate nu am putut face un studiu mai mult de 8- 10 saptamani
      atentie : fff importanta este dieta, exact ce sune articolul sus-mentionat
      asadar faceti inot si mancati conf dietei, iar rezultatele nu vor intarzia
      din pacate este grav ca nu s-a introdus in fiecare scoala si chiar gradinita inotul obligatoriu
      asta tine de conducerea ministerului de resort si invatamant, etc. ce sa mai vb.
      nu intotdeauna parintii isi permit intretinerea unui copil la bazin mai mult de 3-5 saptamani;
      cei care dispun de buget sa nu rateze aceste momente in viata copiilor lor de la 3-4 pana cat or putea;
      am 3-5 cunostinte care zilnic vin la bazin si inoata cel putin 100 bazine…… si au peste 65 ani; slabesc pe vara aprox 10 kg, cardio nu mai spun….
      mentionata mai sus. asadar faceti mult sport si respectati dieta mentionata mai sus
      tel . 0729.248.176
      e-mail : viorica_ scortescu @yahoo.com sau facebook

    4. O miscare regulata si pe durata indelungata mentine un tonus excelent, ma refer la un usor antrenament, aproape banal. Se alege perioada activa a fiecaruia (dimineata sau seara) si se fac unele exercitii elementare de incalzire a intregului organism, dupa care un minim de genuflexiuni (10-20-30), apoi un minim de flotari. Asta este tot, fara abuzuri de miscare, ci mentinerea pe ani de zile a acestui mic ritual. E suficient sa mentinem corpul intr-o stare buna. Dieta este ulterior o optiune de slabire sau mentinere a greutatii alese.

    5. Toti am fost copii candva. In copilaria mea din urma cu 3 si 4 decenii, nu am avut decat cativa colegi si colege (cat sa-i numeri pe degetele de la o mana) usor supraponderali. Nu stiam cum arata obezitatea, nu cred ca stiam acest cuvant! DAR ma trezeam dimineata la 7, beam un ceai sau uneori o cana cu cacao sau cafea cu trei sferturi de lapte si mancam doua feliute de paine alba cu unt si gem/miere/dulceata. La scoala in pauza mare de 20 min. gustam unul/doua sandwitchuri cu paine alba (mamei nu-i placea painea neagra sau intermediara, ii aducea aminte de foametea de dupa razboi) si branza telemea/cascaval/unt si mezeluri proaspete (care erau chiar naturale si deosebit de gustoase pe atunci) si un mar. Porcocale sau banane nu luam la scoala pentru ca nu se gaseau decat iarna (acum 40 de ani chiar se mai gaseau, ca si cafeaua, mezelurile, branzeturile, ciocolata, etc!) In aproape toate pauzele ieseam afara cu colegii sa batem mingea macar 5 minute sau alergam cu fetele (alergam dupa unele si fugeam de altele). La pranz mancam acasa supa sau ciorba si mancare gatita, cu paine alba. Si un fruct. Nu stiam despre fast-food, Mc’Donalds, samd. La ora 17 mai luam o gustare si un fruct. Seara serveam tot mancare gatita si o cana de lapte cu o felie/doua de paine cu dulceta/miere/gem sau prajitura. Dulciurile erau tinute in camara (sub cheie) de bunica. Nu aveam voie sa umblu in frigider! Dupa amiaza faceam temele, apoi citeam (mult), seara vizionam la TV 10 minute de desene animate, iar dupa Telejurnal un film/serial. La ora 10:30 ma culcam (singur). Nu am practicat (din pacate) nici un sport, m-am dedicat numai scolii. In vacante citeam, efectuam temele primite, ma jucam atat singur, cat si cu copiii din vecini. Ma miscam mult, pe jos si pe bicicleta. In masina sau autobuz ma urcam rar, o data la saptamana poate. Acum avem de toate. DAR depinde de Vointa si Educatia noastra sa pastram Masura, sa nu devenim niste Purcei Pofticiosi. Si sa mai lasam masinile, ca mult mai Polueaza si strica „Atmosfera” oraselor. Combustibilul este prea accesibil, inca… Am putea trece deja pe masinile electrice, daca America, Europa si Asia ar Vrea!

    Raspunde