Lege votată: Mașinile vechi vor face ITP-ul mult mai des

FOTO: Pixabay.com
FOTO: Pixabay.com

Camera Deputaților a votat un proiect de lege prin care se schimbă regulile cu privire la desfășurarea inspecțiilor tehnice la mașini. Potrivit avocat.net, la fiecare inspecție tehnică periodică (ITP), mașinile vor trece sau nu de verificare în funcție de gravitatea defectelor pe care le au.

De asemenea, autovehiculele vor putea trece de inspecție doar cu defecte minore, iar dacă sunt probleme grave, vor trebui reparate în maxim 30 de zile. Legea mai precizează și că mașinile mai vechi de 12 ani trebuie să facă ITP-ul în fiecare an. Sunt exceptate de la această regulă automobilele istorice.

Mașinile noi vor fi supuse primului ITP abia după trei ani de la prima înmatriculare, nu după doi, ca până acum.

În primăvară, reprezentanții RAR spuneau că au efectuat o serie de statistici în urma cărora a reieșit că vârsta medie a vehiculelor ce compun parcul activ se situează pe un trend crescător începând încă din anul 2009, când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani.

„Conform datelor furnizate de analizele statistice realizate de RAR ulterior activităţilor de Control Tehnic în Trafic (CTT) şi Supraveghere a staţiilor autorizate de ITP, acest prag de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate înregistrează procente de neconformitate mai mari decât procentul mediu calculat”, precizează cei de la RAR.

În lege apar și definiții ale celor trei categorii de defecte:

  • Deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
  • Deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
  • Deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.

De la începutul acestui an, au fost înmatriculate în România peste 426.000 de autoturisme second hand, importate. Concret, sunt cu 70% mai multe mașini second hand intrate în România decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Datele AutoDNA, o platformă online care adună în jur de 75% din toate automobilele înmatriculate în Europa, arată că foarte multe mașini second hand aduse în România au în istoric avarii sau kilometrajul dat înapoi.

Reporter Greatnews, Ionuț Fantaziu a fost jurnalist în redacțiile Opinia Studențească, Ziarul de Iași, Evenimentul zilei, Yahoo News și a colaborat cu diverse publicații din domeniul științei și tehnologiei.