Întrebarea care i-a încuiat pe elevi la proba de Română de la Evaluarea Națională

barem bacalaureat română 2017 subiecte
Foto: KF via Wikimedia Commons

Una dintre întrebările de la proba de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională 2017, pe care elevii au susținut-o luni, 19 iunie, i-a pus în dificultate pe mulți dintre aceștia, susțin unele cadre didactice.

La subiectul al II-lea, partea A, punctul 4, elevii au primit următoarea cerință: „Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea”.

Potrivit baremului, răspunsul corect pentru funcția sintactică a substantivului comun „factorul” este subiect.

Însă mulți elevi au scris însă că funcția sintactică este cea de nume predicativ, spun unele cadre didactice.

„Se recurge iar la chichițe gramaticale. Ca și acum patru ani, li s-a cerut să facă distincția între subiect și nume predicativ într-o construcție subtilă. Răspunsul corect și la prima vedere este subiect, dar mulți copii au scris că ar fi nume predicativ; e un caz clasic în care studiul și efortul suplimentar mai mult derutează. Elevii pot fi dresați să recunoască distincția, dar e un efort uriaș fără niciun fel de însemnătate practică sau formativă”, a comentat pe Facebook profesoara de limba română Cristina Tunegaru.

„De parcă nu a fost de ajuns nefericita situație cu Emil Sitaru de la simulare, acum din nou. Să ne amintim de anul 2012: „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii””, a explicat pe rețeaua de socializare și Elena Darie, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială I. L. Caragiale Tulcea.

„Cuvântul „factorul” se consideră a fi nume predicativ. Dacă încercăm să inversăm cum ne convine nu mai pricepem nici noi, nici elevii”, a spus și Lăcrămioara Fratiman, profesoară în orașul Negrești din județul Vaslui.

În schimb, alte persoane au considerat că întrebarea a fost foarte clară. „Care e problema? Eu nu văd niciuna”, a comentat Nicoleta Camelia Timofte.

Dincolo de opiniile profesorilor, baremul este clar și prevede acordarea unui punct doar elevilor care au scris că funcția sintactică a cuvântului „factorul” este cea de “subiect”.

Barem Română Evaluarea Națională 2017. Cum se rezolvau corect subiectele

subiecte română evaluarea națională 2017 subiecte română evaluarea națională 2017 subiecte română evaluarea națională 2017

9 COMENTARII

  1. Răspunsul corect este nume predicativ nu subiect. Este o chestie logica pe care nici majoritatea cadrelor didactice nu o pot gândi.

  2. Nu avea cum sa fie subiect. Rapiditatea este un factor, nu factorul este o rapiditate, adica rapiditatea este factorul ce intra in componenta a..
    Poate cineva sa faca o petitie?

  3. Foarte grele subiectele pentru un copil de 14 ani . Ma intreb daca Ministrul Invatamantului, stie sa raspunda la asemenea intrebari. Au complicat mult aceasta materie si nu numai . Copiii nu mai au timp sa respire si pentru ce pana la urma ,ca omul nu e respectat in nici o activitate,chiar daca are facultate sau nu.
    Pacat ca puneti pe umerii copiilor, viitorul nostru…asemenea greutate .

  4. cei care sustin ca singurul criteriu de stabilire a functiei sintactice este topica propozitiei ignora argumentele aduse de catre Academia Romana in anul 2012 care a aratat limpede ca o caracteristica a limbii române este tocmai aceea de a avea o topica libera ,inclusiv pentru corespondentele din structura subiect+verb copulativ+nume predicativ ,ceea ce inseamna posibilitatea de a varia,cu efecte stilistice si discursive ,topica subiectului si a numelui predicativ si tocmai datorita acestui punct de vedere s-au acceptat ambele situatii ca fiind corecte. Aceeasi este situatia si in cazul cuvantului ,,factorul,,si daca cei care au formulat subiectele au neglijat acest aspect sa isi asume greseala si sa accepte ca varianta corecta si cea de nume predicativ.

  5. Au avut de redactat doua texte cu destul de multe cuvinte. In doua ore, sa rezolvi si restul exercitiilor, sa redactezi si textele, sa scapi si de emotii… E mult. Pana la urma, cea mai dificila mi se pare partea de creatie, care necesita mai multa concentrare. Ca daca au invatat definitiile la gramatica si la literatura, s-au descurcat. In clasa a VIII-a nu se poate sa nu stii ce inseamna genul liric si ce caracteristici are. Sau de ce se foloseste cratima. La fel si cu propozitiile principale/subordonate, cazurile, genurile.

  6. Rezolvarea subiectului II. A. 4, teza a doua, referitoare la functia sintactica retinuta in barem (Subiect) a cuvantului ”factorul”, este susceptibila de critica, in conditiile in care, in scris, intonatia nu se marcheaza, iar structura sintactico-semantica se ambiguizeaza.
    Limba romana permite variatia de topica a grupului ternar Subiect – Verb – Nume Predicativ, iar Institutul de Lingvistica ”Iorgu Iordan – Al. Rosetti” al Academiei Romane a identificat 6 tipare de asezare, cele mai frecvente fiind S-V-NP, NP-V-S, V-S-NP si V-NP-S, in aceasta ordine. Se poate observa ca trei din aceste patru tipare indica un subiect postverbal.
    Structura scindata („Acum se crede ca factorul limitator este rapiditatea.”) face imposibila distingerea subiectului de numele predicativ. Constructia devine si mai ambigua in conditiile in care nominalul din structura este articulat hotarat.
    A se vedea in acest sens Gramatica Limbii Romane, pag. 284-286, Editura Academiei Romane, Bucuresti 2005.
    Pentru toate aceste considerente, functia sintactica a cuvantului „factorul” este aceea de nume predicativ, iar cuvantul „rapiditatea” are functia sintactica de subiect.
    Ambele rezolvari isi gasesc insa argumente suficiente pentru ca baremul sa acorde punctaj maxim atat pentru indicarea functiei de subiect, cat si a celei de nume predicativ.

  7. Cine este…Tunegaru????????????????? Ce merite are ea ca sa-si dea cu parerea???Ba mai mult…sa ii luam noi parerea in seama???????????????Ce rinta a fost foarte clara! Nu este adevarat ca multi elevi au scris ca este NP…!Tocmai am corectat impreuna cu colegii mei in jur de 1000 de teze si nu s-a intalnit aceasta interpretare …!
    Ce se urmareste cu aceste…insinuari????????????????????????????VORBIM DESPRE CLASA A VIII A !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gata …jurnalistii lui Peste Prajit ! Ati mai mancat o bucata de paine ! Gataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !TOTUL A FOST NORMALLLLLLLLLLLLLLLLL !

  8. E neclar pentru cine sta departe de scoala. La scoala se invata ca in romana exista o diferenta intre subiectul logic si cel gramatical, cu trei exemple clasice: diateza pasiva, regimul numeralelor si al cuvintelor de cantitate si… numele predicativ. In ultimul caz, topica este singura care dicteaza datorita faptului ca verbul copulativ (in cazul de fata, a fi), nu are functie semnatica, ci doar gramaticala, aceea de a lega cele doua, subiectul si numele predicativ, intr-o relatie de egalitate. Daca vreti, tine locul de semn egal. Cum subiectul si numele predicativ sunt in acelasi caz, mutarea unuia in locul celuilalt nu muta si functia. Tocmai pentru a accentua il pui pe unul pe pozitia subiectului si pe celalalt pe pozitia numelui predicativ. In plus, in textul oferit mai era un indiciu pe care copiii trebuiau sa il observe ca sa faca alegerea corecta: fraza supusa analizei era dintr-un text stiintific. In stilul stiintific nu se fac interepretari de sens, iar odinea este intotdeauna cea clasica, S-V-NP.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here