Google implineste 13 ani. Un fost angajat român explică ascensiunea unui gigant

google_implineste_13_ani
Doodle-ul dedicat aniversării de astăzi

Compania Google împlineşte astăzi 13 ani de la înfiinţare. Cu acest prilej, motorul de căutare Google şi-a schimbat logoul şi propune unul dintre celebrele sale doodle-uri. Însă noi vom vorbi puţin despre „climatul” care a favorizat ascensiunea fabuloasă a companiei: încrederea acordată angajaţilor.

Acum 13 ani, doi studenţi de la Universitea americană Stanford, Larry Page şi Sergei Brin, propuneau un proiect grandios, însă nu îşi puteau imagina proporţiile pe care avea să le ia acest proiect.

Informaţie pentru toţi

„Vrem să organizăm toată informaţia din lume şi să o facem accesibilă şi utilă tuturor”, spuneau fondatorii Google acum 13 ani. Românul Cătălin Frâncu a fost angajatul 500 la Google. Se întâmpla în 2002. Acum, când împlineşte 13 ani, compania are aproximativ 25.000 de angajaţi în întreaga lume.

„Aveai sentimentul că participi la ceva măreţ. Se muncea mult, uneori stăteam cu toţii 10-11 ore, dar ştiau să te stimuleze”, îşi aminteşte Cătălin. El a lucrat la crawlerul Google. Faza de crawlare este cea în care se stochează milioane de pagini pe serverele Google, pentru ca apoi să fie indexate şi servite celor care caută. Angajaţii au la sediul companiei, din Silicon Valley, bucătărie, un service pentru maşini, ba şi serviciu poştal. Ca să nu mai pomenim de spaţii de relaxare.

Nimic la repezeală. „Google ar fi făcut profit şi cu o fabrică de cherestea”

„Google vrea să te ţină cât mai mult la birou. Plăteşte o armată de catalin_francu_googlebucătari, dar îşi câştigă banii înapoi cu vâf şi îndesat, prin munca ta”.

Google este însă celebră pentru „că nu face nimic la repezeală, lasă mereu loc de creştere”, spune fostul angajat al Google, în prezent fondatorul dicţionarului online dexonline.ro. „Google poate să deschidă şi o fabrică de cherestea, tot ar fi scos profit”, consideră el. La Google, angajaţii propun proiecte în care cred. Compania pune mare preţ pe creativitatea angajaţilor. Un exemplu elocvent în acest sens este cel al lui Paul Buchheit, creatorul Gmail.

Gmail a fost, mai întâi, un proiect part-time

„Poţi să dedici 20% din timpul de lucru unui soft gândit de tine. Buchheit a lucrat la început 20%. Apoi, când proiectul a fost avizat, a trecut la 100%”, îşi aminteşte Cătălin. O amintire foarte plăcută este legată de zilele de vineri de la Google. „Se organiza „Thank God It’s Friday”. Angajaţii erau deja cu gândul la weekend. Larry şi Sergei veneau şi vorbeam de toate. Când eram încă câteva sute, se sărbătorea ziua fiecăruia, i se cânta Happy Birthday”.

Compania era încă o mare familie în 2006, când Cătălin a ales să se despartă de Google deoarece „cea mai proastă zi la pescuit bate cea mai bună zi la serviciu”. Adică s-a gândit să se dedice proiectelor personale, cum este DEXonline. 

Schimbare de vânt: atunci conduceau inginerii, acum – oamenii de vânzări

Compania s-a schimbat însă de-a lungul anilor, crede programatorul român. Acum, remarcă el, ceva din spiritul trecut s-a pierdut. 

„Sentimentul meu este că, în 2004, compania era condusă de ingineri. Inginerul era ţinut în puf, producea şi dădea direcţia companiei. Acum, poate şi sub presiunea concurenţei, au venit foarte oameni de marketing, de vânzări, de la concurenţă şi, în loc să fie integraţi în spiritul Google, au schimbat ei spiritul Google”, consideră Cătălin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here