De ce s-a prăbușit avionul din Rusia

avion antonov 148 prăbușit rusia moscova
Aeronava de tip Antonov 148 care s-a prăbușit. Foto: Papas Dos (Wikimedia Commons)

Experții ruși care investighează prăbușirea avionului care decolase de pe aeroportul din Moscova duminică, 12 februarie, sunt de părere că accidentul ar fi putut fi cauzat de gheața depusă pe instrumentele de zbor, care le-ar fi transmis piloților informații greșite despre viteza aeronavei, scrie „The Guardian”.

Avionul Antonov An-148 a decolat duminică de pe aeroportul Domodedovo din Moscova, cu destinația Orsk, însă s-a prăbușit la câteva minute după plecare, pe un câmp aflat la 70 de kilometri sud-est de capitala Rusiei.

Toți cei aflați la bord – 65 de pasageri și 6 membri ai echipajului – au murit.

Ancheta nu s-a terminat încă: investigatorii mai trebuie să analizeze și așa-numita „cutie neagră”, ce a înregistrat conversațiile din cabina piloților.

Publicația RBK a citat surse potrivit cărora căpitanul a refuzat procedura de degivraj (înlăturarea straturilor de gheață formate pe suprafețe metalice) înaintea zborului, când aeronava se afla încă la aeroportul Domodedovo.

Pe de altă parte, o altă publicație rusească, Kommersant, a relatat că procedura era opțională deoarece temperaturile erau relativ moderate.

Se crede că instrumentele înghețate au dus și la prăbușirea unui alt avion. În 2009, un avion al Air France (zborul 447) s-a prăbușit în Oceanul Atlantic. 228 de oameni au murit atunci.

Potrivit investigatorilor, avionul a început să aibă probleme la două minute și jumătate de la decolare, la o altitudine de 1.300 de metri, moment în care instrumentele de bord au început să indice viteze diferite. Autopilotul a fost oprit, iar apoi aeronava a început să piardă brusc altitudine până la impactul cu solul.

Pe câmpul unde avionul s-a prăbușit au fost găsite 900 de fragmente din avion.

Zborul era operat de compania rusească Saratov Airlines. Compania a anunțat că nu va mai folosi avioane Antonov 148.

avion antonov 148 prăbușit rusia moscova
Fragment din avionul Antonov 148 prăbușit. Foto: Captură YouTube

Nu este pentru prima dată în ultimii ani când aviația din Rusia trece printr-o astfel de tragedie.

Pe 25 decembrie 2016, chiar în ziua de Crăciun, un avion militar Tupolev 154 s-a prăbușit în Marea Neagră. 92 de oameni au murit. Ancheta a stabilit că de vină a fost o eroare de pilotaj.

Pe 31 octombrie 2015, un Airbus A321 ce transporta în special turiști s-a prăbușit în Peninsula Sinai, Egipt. Toți cei 224 de oameni aflați la bord au murit. Statul Islamic a anunțat la acea dată că a pus o bombă în avion.

În 2015, companiei Saratov i s-a interzis să mai opereze zboruri internaționale, după ce inspectorii care au realizat un control-surpriză au descoperit că în cabina de pilotaj se afla o persoană care nu făcea parte din echipajul aeronavei.

În 2016 compania a reînceput să opereze zboruri internaționale. Saratov Airlines zboară în special între orașe din Rusia, însă și spre destinații din Armenia și Georgia. În total, Saratov Airlines deține 12 aeronave.

Acesta este primul avion de pasageri ce opera o cursă comercială care s-a prăbușit după mai bine de un an. 2017 a fost cel mai sigur an din istorie pentru aviație.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.