Cumpărăturile stimulează creierul persoanelor de vârsta a treia

persoane de vârsta a treia
Persoanele de vârsta a treia apelează la memorie pentru a face cumpărături Foto de bookfieldbulletin.wordpress.com

Odată cu înaintarea în vârstă, problemele de sănătate sunt din ce în ce mai mari, iar bătrânii se confruntă mai ales cu tulburări cognitive.

Acestea se manifestă prin modificarea capacității de gândire și a memoriei pacientului, în sensul deteriorării acestora față de un nivel anterior de funcționare. Tulburările cognitive se pot produce atât în contextul îmbătrânirii fiziologice, cât și în contextul apariției unor boli.

Cercetătorii americani de la Universitatea Duke au stabilit faptul că atunci când fac cumpărături, persoanelor vârstnice li se stimulează capacitățile cerebrale, iar ieșirile din casă sunt foarte importante în acest sens.
Persoanele vârstnice au nevoie de capacități cerebrale suplimentare pentru a lua anumite decizii atunci când se află la cumpărături, iar majoritatea lor se bazează pe memorie.

Pentru a face acest lucru, vârstnicii folosesc o regiune cerebrală adiţională pentru a-şi aminti acele produse care concurează între ele şi pentru a-l alege pe cel mai bun.

„Studiul ne oferă o imagine foarte clară. Persoanele de vârsta a treia sănătoase, chiar dacă memoria lor nu mai este la fel de bună în trecut, «recrutează» pe cale naturală alte regiuni ale creierului care nu sunt asociate în mod tradiţional cu aceste sarcini. Se pare că acest fapt le permite să performeze la un nivel înalt”, a spus Nichole Lighthall, coordonatoarea cercetării, publicată recent în Journal of Neuroscience.

Cercetătorii au folosit imagistica prin rezonanță magnetică funcțională și au scanat 25 de persoane cu vârsta medie de 25 de ani și 22 de persoane de vârsta a treia, cu vârsta medie de 70 de ani.

Participanţii au fost rugaţi să privească niște fotografii ale unor produse de consum, notate cu ajutorul unui sitem care indica valoarea acestora și să le cumpere, navigând de la un ecran la altul, în timp ce încercau să îşi amintească valoarea fiecărui produs pe care îl analizau. Apoi, ei au trebuit să aleagă cel mai bun dintre două produse concurente, precum două bluze diferite, pe baza valorii mai ridicate a uneia dintre ele.

Deși multe dintre operații au fost ușoare pentru ambele grupe studiate, pe lângă tiparele obişnuite ale activităţii cerebrale, voluntarii de vârsta a treia şi-au folosit o anumită regiune a creierului, denumită cortex prefrontal ventromedial (vmPFC), în momentul în care nevoia de memorare a crescut în intensitate.

Potrivit autorilor săi, studiul ar putea duce la dezvoltarea unor strategii de ameliorare a deficitului decizional în rândul persoanelor de vârsta a treia, informează Daily Mail.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.