Cum va funcționa noul timbru de mediu și de când ar putea intra în vigoare

FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro
FOTO: Ionuț Fantaziu/GreatNews.ro

Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a anunțat că până la sfârșitul acestei luni va fi adoptată noua legislație care va înlocui timbrul de mediu.

Potrivit Digi24, noua lege va fi adoptată printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului. Proictul prevede ca service-urile care fac Inspecția Tehnică Periodică a mașinilor să fie obligate să lipească pe parbriz un abțibild care să arate clasa de poluare a automobilului.

Acestea vor fi în șapte culori, câte una pentru fiecare tip de clasă de poluare, de la non-euro până la eco-hibrid. Se estimează că până în 2019 toate mașinile vor face ITP-ul și vor avea abțibilduri lipite care să arate clasa de poluare.

Potrivit reprezentanților Ministerului Mediului, la început șoferii vor plăti o taxă de câțiva lei. Apoi, marile orașe vor fi împărțite în zone și se va decide ce taxe vor plăti șoferii pentru a le tranzita.

De exemplu, pentru a ajunge în centrul orașului e posibil să plătiți o taxă. Se ia în calcul plata prin SMS sau stabilirea unor abonamente lunare.

S-a pus și problema că multe orașe mari nu au rute ocolitoare, iar șoferii sunt nevoiți să meargă prin oraș. Ministrul a lăsat de înțeles că sistemul de taxare ar urma să fie introdus după ce va fi construită infrastructura.

Înmatricularea mașinilor second hand a ajuns la un număr record de la eliminarea timbrului de mediu. Potrivit datelor Direcției de Înmatriculări, luna trecută, s-au înregistrat peste 67.000 de mașini second hand, de trei ori peste valoarea din februarie 2016 și de patru ori mai multe față de aceeași perioadă din 2015.

Anul trecut, în total, au aduse în țară aproximtiv 300.000 de mașini second hand din alte țări europene. În 2017, potrivit unor estimări ale APIA, ar putea ajunge pe străzile din România peste 500.000 de mașini la mâna a doua, multe dintre ele cu o vechime de peste 10 ani.

Aproximativ 60% dintre mașinile second hand care se află la vânzare în România au defecțiuni care necesită reparații costisitoare, arată un studiu efectuat de InspectorAuto.ro, o platformă online prin care se poate verifica istoricul unei mașini. Cele mai multe mașini SH cu probleme sunt cele care sunt aduse în țară cu mai puțin de 2.000 de euro. Practic, acestea sunt aduse de la „fiare vechi” din țări precum Germania.