Cum a reușit o mică așezare finlandeză să capete renumele de „Orășelul Luminilor”

Foto: City of Jyväskylä/Photo Galleries

Dacă Parisul este supranumit ”Orașul Luminilor”, o mică așezare din nordul Finlandei vrea să îi facă o concurență serioasă. Numit „Orășelul Luminilor”, Jyväskylä este cel mai mare oraș din centrul Finlandei și mai are o poreclă căpătată datorită arhitecturii sale impresionante, dar și datorită faptului că orășelul este un renumit centru educațional: „Atena Finlandei”.

Autoritățile au vrut să pună în lumină cât mai bine operele celui mai cunoscut arhitect finlandez, Alval Aalto, așa că au transformat localitatea într-un spectacol de iluminat urban, al cărei model a fost preluat ulterior de mai multe orașe europene. Pe lângă eficiență în economisirea energiei și siguranță, estetica iluminatului a fost un element-cheie al proiectului.

Pornind de la ideea că un iluminat corect și de calitate poate îmbunătăți starea de spirit a locuitorilor, care nu au parte de foarte multă lumină naturală pe parcursul anului, dar și calitatea vieții acestora, autoritățile locale au pus la cale o investiție amplă în soluții inteligente pentru iluminatul public.

Stabilirea obiectivelor

Master Plan-ul de Iluminare, așa cum a fost intitulat proiectul, a fost pus la punct încă din anul 2000. Obiectivul inițial era ca orașul să aibă un iluminat public estetic, cu un design aparte. Însă, ulterior, autoritățile și-au dat seama că există un potențial uriaș neexploatat: un oraș cu iluminat sustenabil, care economisește energie electrică și ale cărui costuri de întreținere sunt considerabil reduse.

Realizarea hărții

Un plan al orașului a fost împărțit pe câteva puncte-cheie de interes. În jurul acestora urma să fie construit întreg conceptul de iluminare inteligentă. Au fost luate în vedere podurile, clădirile istorice, parcurile, bisericile, piețele, pasajele subterane, blocurile-turn, precum și stațiile de autobuz sau gările.

Apoi, aceste obiective au fost fotografiate atât pe timpul zilei, cât și în timpul nopții. Acest pas a fost unul extrem de important, întrucât designerii și-au dat seama că arhitectura din Jyväskylä era aproape invizibilă pe timpul nopții. Așa a mai fost adăugat un obiectiv pe listă: arhitectura orașului să fie pusă într-o lumină cât mai avantajoasă, iar orientarea în spațiu pe timpul nopții să fie îmbunătățită cu ajutorul iluminatului.

Problemele de ordin tehnic pe care le-au întâmpinat designerii au fost legate în special de modul în care lumina prea puternică i-ar putea afecta pe pietoni sau pe șoferi. De aceea, ei au optat pentru LED-uri, mult mai economice și cu o lumină mai difuză, și pentru iluminarea suprafețelor verticale.

Investiția în cele 50 de puncte iluminate

Costurile cu energia electrică și cu mentenanța iluminatului stradal se ridică la 4 milioane de euro anual. Dar proiectul este într-o permanentă extindere, așa că anual sunt investiți câte 700.000 de euro, astfel încât noi puncte turistice sau clădiri-simbol ale orașului să fie iluminate inteligent. Proiectul s-a bucurat de un asemenea succes, încât autoritățile au lansat și alte proiecte separate pentru iluminare.

Prin comparație, în Cluj-Napoca, de exemplu, se cheltuiește anual 1 milion de euro doar cu mentenanța sistemului public de iluminat stradal, iar asta în condițiile în care nu toate străduțele sunt iluminate. La acest cost se adaugă cel cu energia electrică, mai ales că becurile folosite nu sunt unele ecologice, cu consum redus de energie.

Rezultatele proiectului de iluminat stradal

Un studiu realizat în 2009 a arătat că locuitorii orașului sunt impresionați de rezultatul proiectului. Aproximativ 90% dintre respondenți au declarat că își doresc ca mai multe poduri, clădiri istorice și pomi din parcuri să fie iluminați, în timp ce 83% dintre ei consideră că iluminatul neconvențional aduce o imagine bună orașului și îl face să fie perceput drept unui modern și inovator.  

Sursă foto: City of Jyväskylä/Photo Galleries

Ziarist sportiv al Greatnews. A început la Evenimentul Zilei, în 2008. De atunci, a colaborat și cu HBO Club, Yahoo! News România și Sport News. Pe lângă materialele despre sport, abordează, cu precauție, și anumite știri externe.