Cum arată autobuzele de ultimă generație care au început să circule în Cluj

Rezultate Evaluare Nationala 2018 Cluj
Rezultate Evaluare Nationala 2018 Cluj Foto: Facebook

La sfârșitul acestei săptămâni, primarul Clujului, Emil Boc, a publicat pe Facebook mai multe imagini cu noile autobuzele care au început să circule pe străzile orașului.

În total, primăria a cumpărat 15 autobuze articulate noi, cu dotări de ultimă generație, de tip Mercedes Conecto G Euro 6.

„Noile autobuze au dotări de ultimă generație, precum aer condiţionat, camere video, wi-fi, platformă joasă și alte facilităţi pentru persoanele cu dizabilități – sistem audio care anunță linia și direcția pentru cei nevăzători, landouri pentru copii si alte dotări. Aceste autobuze au 144 de locuri, din care 39 pe scaune și o lungime de 18 metri. Vor deservi liniile cele mai lungi, pe axa E-V”, a anunțat Emil Boc pe Facebook.

Valoarea totală a celor 15 noi autobuze articulate a fost de 21.348.600 lei (4,5 milioane de euro). Sursa de finanțare o reprezintă creditul contractat de Compania de Transport Public Cluj și garantat de Primăria Cluj-Napoca.

Iată caracteristicile tehnice ale noilor autobuze:

– Prețul unui autobuz este de 1.423.240 lei (aproximativ 300.000 de euro)/ buc+TVA
– (prețul total pentru 15 buc. autobuze este de 21.348.600 lei+TVA)
– autobuzele corespund tuturor normelor Europene în domeniu
– perioada de garanție este de 5 ani sau 350.000 de km
– podea complet coborâtă
– rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități
– loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii

autobuze cluj
Foto: Facebook
autobuze cluj
Foto: Facebook

– înclinarea pe o parte a autobuzului în stații (kneeling)
– au 4 uşi duble (câte 2 foi fiecare), cu sistem „antistrivire a călătorilor”
– sistem de încălzire în sezonul rece
– sistem de aer condiționat pentru sezonul cald
– ventilatie naturală prin geamurile batante şi prin trapele de aerisire cu acționare electrică
– sistem de iluminare interioară a salonului cu lămpi de tip LED

– afișaje de traseu exterioare cu LED-uri (față, lateral și spate)
– indicator vizual interior de stații cu LED-uri
– 2 monitoare tip LCD extrawide pentru vizualizarea întregului traseu, a tuturor stațiilor și a poziției curente a autobuzului pe traseu.
– 2 monitoare tip LCD în interiorul salonului pentru anunțuri publicitare
– anunțarea vocală a stațiilor în salon
– staţie de amplificare
– Radio – CD si microfon

autobuze cluj
Foto: Facebook
autobuze cluj
Foto: Facebook

– sistem de supraveghere video în interior și exterior
– sistem de numărare a călătorilor transportați
– sistem de ticketing
– computer de bord pentru gestiune și management al traficului ( CGMT)
– sistem informatic de gestiune și diagnosticare electronică prin rețea CAN (SIDGE)
– sistem de urmărire prin GPS a vehiculului
– internet gratuit WI-FI pentru călători
– comunicare prin voce între şofer şi dispeceratul central prin rețeaua GSM

autobuze cluj
Foto: Facebook
autobuze cluj
Foto: Facebook

– datele din computerul de bord al autovehiculului se descarcă în serverul de la Autobaza Autobuze care gestionează baza de date și generează rapoarte specifice (cu privire la numărul de km parcurși, consumurile de carburant, numărul de pasageri transportați, etc).

– anunțarea vocală a numărului de traseu și a direcției de deplasare, în exteriorul autobuzului, în dreptul primei uși, pentru informarea persoanelor cu deficiențe de vedere ex: (a sosit linia 30, se deplasează spre Cartierul Grigorescu)

– Pentru urcare sau coborâre din autobuz, călătorii trebuie să apese butonul de comandă din dreptul fiecărei uși din exterior sau din interior. Se vor deschide doar ușile care au avut o astfel de comandă din partea călătorilor.

– Șoferul poate să selecteze deschiderea automată în stații a ușilor la comanda călătorilor sau să selecteze deschiderea ușilor prin comanda data de el de la bord.

autobuze cluj
Foto: Facebook
autobuze cluj
Foto: Facebook

– Pentru a urca în mijlocul de transport, persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunțe șoferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul ușii a doua, în dreptul căruia este afișată pictograma standard pentru “fotoliu rulant”. La o astfel de comandă, pe bordul șoferului apare o iconiță cu același simbol standard care anunță șoferul să coboare, să manevreze rampa de acces și să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranță în autobuz. Șoferul nu poate să închidă ușile și să plece din stație decât după apăsarea unui buton din bord care confirmă că persoana a urcat în siguranță și este poziționată corect în zona special amenajată.

autobuze cluj
Foto: Facebook

– Pentru a coborî din autobuz, înaintea stației de destinație, persoana care se deplasează cu cărucior rulant trebuie să apese butonul din interiorul salonului unde se află locul special amenajat pentru cărucioarele rulante. La o astfel de comandă pe bordul șoferului apare iconița ce simbolizează căruciorul rulant și șoferul sție că la prima stație trebuie să manevreze rampa de acces și să asiste coborârea în siguranță a persoanei care se deplasează cu fotoliu rulant. După coborârea în siguranță a fotoliului rulant, șoferul trebuie să apese butonul de confirmare de la bord pentru a putea închide ușile și a pleca din stație.

– Pentru urcarea sau coborârea landourilor pentru copii se procedează la fel ca și la fotoliile rulante iar la bord șoferul este atenționat prin apariția unei iconițe care simbolizează landoul pentru copii. În exteriorul autobuzului este un buton special pentru landou iar în interiorul salonului butonul este comun cu cel pentru fotolii rulante.

În curând, la Cluj-Napoca vor circula și noile autobuze electrice anunțate de Primărie – cu finanțare elvețiană, dar și alte 60 de autobuze nearticulate noi.

Dacă v-a plăcut acest articol și vreți să citiți și alte știri pozitive, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.