Câți bani ai plăti dacă ți s-ar fura pozele cu cei dragi din calculator? Capcanele ascunse pe net

poze familie internet
Foto: Norma Thomas (Flickr)

Mulți dintre noi folosim internetul în fiecare zi, intrăm pe zeci de site-uri, downloadăm filme, muzică sau diferite documente, răspundem la mail-uri și socializăm pe Facebook și pe alte rețele, însă nu se întâmplă decât extrem de rar să ne gândim și la pericolele la care ne expunem. Iar riscurile sunt foarte diverse: putem să pierdem nu doar bani și timp, ci și cele mai personale lucruri, la care ținem extraordinar de mult.

De exemplu, v-ați gândit vreodată că din cauza unui atac al unui hacker puteți să vă pierdeți toate fotografiile cu familia sau cu prietenii pe care le aveți în calculator? Există un tip de atac cibernetic ce vizează exact acest lucru: computerul utilizatorului este infectat și blocat, iar cheia de decriptare a datelor îi va fi oferită de atacator numai după ce a plătit o sumă de bani. Deoarece cei mai mulți oameni ar fi îngroziți de ideea de a-și pierde toate pozele cu cei dragi, șantajul funcționează, iar utilizatorii sunt dispuși să plătească sume mari de bani pentru a le salva.

Valoarea medie plătită de internauți pentru a-și recupera pozele este de 500 de dolari, a explicat Bogdan Tudor, CEO StarTech Team, în cadrul unei conferințe dedicate securității pe internet: „Atacatorii nu-și mai propun să facă rău, să defecteze un echipament. Atacatorii au învățat că pot face bani de pe urma utilizatorilor. Pozele noastre de familie nu sunt valoroase pentru un atacator din SUA, sunt foarte valoroase pentru noi. Când nu le mai putem accesa, am plăti oricât să le primim înapoi. 500 de dolari e valoarea medie plătită”.

Tocmai pentru a-i ajuta pe utilizatorii de internet din România să se protejeze în fața unor atacuri cibernetice, StarTech Team a lansat astăzi, 15 martie, site-ul sigurantapenet.ro, prima platformă de educare a utilizatorilor de internet din România.

Pe site utilizatorii vor afla cum să se protejeze când navighează pe internet, cum acționează hackerii sau care sunt vulnerabilitățile la care se expun copiii pe internet.

„Platforma poate deveni un instrument util și pentru segmentul de business; companiile vor fi mai puțin vulnerabile la atacurile infractorilor cibernetici dacă angajații lor vor parcurge toate aceste module. Scade astfel factorul de risc asupra securității IT generat de angajați. Este o investiție de doar 30 de minute, cât durează parcurgerea modulelor și susținerea testelor”, a explicat Tudor.

Platforma cuprinde 6 module de certificare. Fiecare modul are în componența sa un material video și un suport de curs, și este urmat de un quiz cu 5 întrebări care le permite utilizatorilor să își testeze cunoștințele dobândite și să avanseze la modulul următor. Un modul video durează între 45 de secunde și 4.30 minute.

“Nivelul acestor cursuri online este foarte accesibil. Platforma va fi într-o dezvoltare continuă și le vom trimite update-uri despre ce se întâmplă rău în lumea online”, arată Bogdan Tudor.

După parcurgerea celor 6 module, utilizatorii vor primi certificarea StarSafe și o licență Kaspersky Internet Security (12 luni valabilitate inclusă) cu opțiunea Safe Kids (pachetul pentru copii conține informații despre aplicații dăunătoare și despre site-uri cu conținut periculos: pornografie, droguri, arme).

internet hacker
Foto: Katy Levinson (Flickr)

În prezent, atacatorii au devenit din ce în ce mai rafinați și își păcălesc victimele trimițându-le tot felul de e-mail-uri și de mesaje: că un primit un pachet, că trebuie să plătească penalizări, că trebuie să trimită bani sau să introducă diverse parole pentru a nu li se bloca diferite conturi. Uneori, atacurile sunt ascunse chiar și în mesajele de felicitare de Crăciun.

“Soluțiile antivirus nu ne pot proteja mereu de aceste atacuri”, precizează Tudor.

Prin urmare, singura soluție este ca internauții să fie informați și să știe cum să se ferească de aceste capcane puse de hackeri în mediul online.

Iar în aceste capcane se întâmplă să cadă și companii mari deoarece angajații nu sunt informați în privința pericolelor.

“Anul trecut, o companie din Timișoara a suferit un atac ce a folosit exact asemenea tehnici. Compania a pierdut 68 de milionae de euro printr-un transfer. Directoarea financiară a primit un mesaj aparent de la grup și a fost orientată către alt cont decât cel al companiei pentru tansferul dividendelor. Banii au fost transferați într-un alt cont, nu cel din România. 68 de milioane de euro – e o sumă record. Nu ne poate proteja o soluție antivirus de acest gen de fraudă. Omul trebuie să fie informat… să vedem că numele clientului din e-mail are în spate o adresă care e diferită”, explică Tudor.

La nivel mondial, pagubele produse de acești hackeri sunt mult mai mari. În total, anul trecut au fost plătite către atacatorii cibernetici 800 de milioane de dolari. „E o industrie deja”, continuă reprezentantul StarTech Team.

Doru Manea, fondatorul și directorul general al companiei Net Safe, o companie pentru protecția afacerilor, este de părere că formele pe care le iau atacurile cibernetice sunt mult mai complexe decât acum câțiva ani: „Sunt atacuri ce ne afectează la nivel de contracte, conturi bancare. Informațiile dintr-o companie pot fi foarte ușor furate. Fiecare angajat poate să îți vină cu un device propriu și poate să crească riscul infectării”.

“În 3 ani de zile vor fi peste 20 de miliarde de device-uri de conectare la net: telefon, laptop pentru fiecare, majoritatea fiind neprotejate. Furtul va fi foarte mare dacă nu va exista o conștientizare în rândul angajaților. Ce e un e-mail de phishing? Dacă știi, poți să eviți o infectare cu un e-mail de genul ăsta. Persoanele care apasă pe butoane trebuie să fie cele mai educate”, mai spune el.

phishing e-mail internet
E-mail tipic de phishing. Foto: Andrew Levine (Wikimedia Commons)

“Tehnologia nu îți va oferi niciodată protecție 100%. Poate 99%. Iar dacă vrei 100% ai nevoie de educație”, apreciază și Ștefan Tănase de la Kaspersky, o companie de software care produce programe de securitate.

Iar copiii sunt și ei vulnerabili: „De câte ori apare o tehnolgie nouă trebuie să fim conștienți că fiecare astfel de tehnologie trebuie privită ca o sabie cu două tăișuri. Pentru că deschide vulnerabilități. Iar copiii nu fac excepție, mai ales că un copil la o vârstă fragedă are mintea foarte ușor de influențat”.

Potrivit specialistului în securitate IT, așa cum părinții îi avertizează pe copii în privința pericolelor din lumea înconjurătoare (să fie atenți când traversează, să nu deschidă ușa unor persoane străine etc), copiii ar trebui să primească informații și despre pericolele din mediul online: „Odată ce înaintează în vârstă, lucrurile făcute pe calculator sunt tot mai importante: folosește card de credit, un online banking. D-asta e important să știe de la o vârstă fragedă”.

În perioada 9 – 13 martie, StarTech Team a realizat și sondajul “Siguranța pe internet”, pentru a afla cât de conștienți sunt românii de pericolele din online.

* 70% dintre respondenți au admis că au divulgat informații personale prin e-mail
* 30% dintre respondenți au declarat că au fost victime ale atacurilor informatice
* 90% dintre participanți au apreciat că reușitele atacurilor cibernetice ar scădea dacă oamenii ar fi mai bine informați
* 70% dintre români sunt conștienți că sunt vulnerabili în fața unui atac informatic.

Iată și care sunt cele mai mari temeri ale utilizatorilor de internet, conform sondajului:
82% dintre respondenți se tem de malware și de viruși
56% – furt de date personale
47% – spargerea contului de e-mail
43% – spargerea conturilor de pe rețelele de socializare
31% – fraudă online
25% – fraudarea contului bancar

Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 830 de respondenți cu vârste peste 18 ani, cu preponderență din mediul urban (80%).

Dacă acest articol vi s-a părut util, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.