Anna Andronache, eleva anti-sistem, pleacă din țară: „Las în urmă o Românie dominată de ipocrizie”

anna andronache coresi
Anna Andronache. Foto: Facebook

Anna Andronache, fetița în vârstă de 15 ani elevă în clasa a VIII-a la Școala nr. 5 Coresi din Târgoviște, devenită celebră în mediul online în urmă cu un an datorită postărilor pe care le publica pe pagina sa de Facebook și în care critica profesorii și sistemul educațional din România, a anunțat că pleacă din țară.

„Nu mă așteptam să scriu asta atât de repede dar acum pot să vă anunț că mă mut în altă țară. Asta se datorează părinților mei care își lasă viața confortabilă de aici și o iau de la zero în altă țară pentru mine. Las în urmă o Românie dominată de ipocrizie și prostie care nu o să-mi lipsească”, a scris Anna Andronache pe contul său de Facebook.

Mesajul său s-a viralizat rapid în mediul online și a stârnit mii de reacții.

Anna Andronache s-a născut în Irlanda, însă ulterior s-a mutat în România alături de părinții săi: tatăl este psiholog, iar mama sa profesoară de limba engleză.

Anna Andronache devenea cunoscută în mediul online chiar cu un an în urmă, în februarie 2017, când a început să publice pe contul său de Facebook mesaje critice la adresa profesorilor de la Școala nr. 5 Coresi din Târgoviște, considerată una dintre cele mai bune instituții de învățământ gimnazial din județul Dâmbovița.

La acea dată, Anna Andronache povestea că a intrat în conflict cu diverși profesori, care au încercat să îi întoarcă împotriva ei pe părinții colegilor de clasă. A fost inițiată chiar și o petiție în care se cerea ca Anna să fie mutată la altă școală deoarece le oferă celorlalți copii un exemplu negativ. I s-a spus că nu e bine cum gândește și că este „victima părinților săi”, părinți care nu sunt de acord cu multe dintre practicile profesorilor, ca de exemplu primirea de cadouri sau strângerea de bani pentru fondul clasei.

Iată ce spunea Anna Andronache despre profesoara de matematică, în februarie 2017:

Profesoara mea de matematica are un comportament dominant si cat se poate de ipocrit.

Intr-a V-a avea obiceiul sa mute absolut toti elevii in banci cum avea chef la fiecare ora si nu dadea pauzele doar pentru a arata cine e seful. A avut grija de asemenea sa induca frica de dumneaei si de matematica in randul elevilor. S-au plans niste parinti, s-au revoltat cativa copii dar profesoara zicea ca nu poate tine ora decat asa si „fiecare profesor e suveran la ora lui”.

Eu am refuzat sa ma mut fara o explicatie logica – pe care profesoara nu a putut sa mi-o dea. La rugamintea tatei, doamna director a vorbit cu profesoara despre pauza si despre mutare dar degeaba. A depus o reclamatie dar, din nou, fara rezultat.

Pe langa faptul ca eram singura care nu se muta din banca, am inceput sa ies in pauza cand se suna, lucru care a facut-o pe profesoara sa se planga la directoare ca o „sfidez” si „dau exemplu negativ”. Doamna director i-a zis ca pauza e reglementata prin lege si e obligata sa o dea si nu exista nicio regula care sa ma oblige sa ma mut din banca.

Avand 30 de ani la catedra si neputand admite ca i se opune cineva, obisnuita sa domine elevii, doamna profesoara a organizat un grup de parinti (multi parinti sustin comportamentul abuziv al profesorilor de genul asta) care au semnat o petitie cerand sa fiu mutata la alta scoala pentru ca „dau exemplu negativ colegilor”.

A fost chemat tata la scoala unde acesti parinti i-au spus „sa fie si ea ca ai nostri sau sa plece” si „sa terminati cu idealismele astea ieftine”. (Tata oricum nu era prea placut de parinti pentru ca nu e de acord cu fondul clasei, fondul scolii si cadourile pentru profesori, obiceiuri care considera ca ar trebui sa dispara.) Mi-e rusine sa va scriu in ce fel am fost denigrata de acei parinti in petitie. Eram, ca si acum, un elev bun care lua bursa de merit.

Doamna director a stabilit ca nu exista motive sa fiu mutata la alta scoala si le-a spus parintilor ca nu ar fi trebuit sa dea curs reclamatiei.

Din clasa a VI-a profesoara a renuntat la mutarile ridicole sub presiunea doamnei director si a reclamatiilor. Se pare ca poate sa-si tina orele si fara sa mute elevii ca pe niste pioni.

Pauzele tot nu le dadea ca era prea mult dintr-o data. A continuat sa sustina ca e lipsa de respect ca ies in pauza iar eu am continuat sa sustin ca e lipsa de respect din partea dumneaei ca nu da pauzele elevilor.

Intr-a VII-a deja se adunasera cam multe. Si-a mai facut un parinte curaj si a reclamat-o pentru ca i-a umilit si batjocorit copilul pentru ca a intarziat la ora, tata a mai reclamat niste abuzuri si de vreo trei luni ne da pauza si se comporta normal.

Un elev ca mine nu s-ar putea lupta cu un sistem intreg fara sustinere si protectie. In spatele meu sunt parintii mei care m-au invatat sa fiu obiectiva si corecta si sa nu-mi fie frica sa spun ceea ce gandesc.

Se pare însă că acest conflict a continuat, deoarece în ianuarie 2018 Anna Andronache a spus că profesoara de matematică le dă teste pe care elevii care fac meditație cu ea le cunosc deja:

Azi ne-a dat test. Era un test dintr-o culegere si scria ca timpul de rezolvare e de 2 ore. Un coleg a intrebat daca ne lasa 2 ore si profesoara, ironic, a spus ca noi suntem mai destepti si ne ajunge o ora (desi au fost vreo 40 minute fiindca a intarziat, ca de obicei, si dupa aia s-a apucat sa mute elevii prin banci).

I-am spus ca 3 exercitii sunt din materie nepredata. Mi-a spus ca da test din ce vrea si nu sunt eu in masura sa-i spun ce sa faca. S-a pitit, bineinteles, dupa lingusitorii ei fideli cu care face pregatire regulat (fiindca mai sunt si unii care se duc doar inainte de teste si teze ca sa stie subiectele) si care stiau testul dinainte. Am refuzat sa dau testul si m-a amenintat ca imi da 1. Ma lasa rece.

Scopul acestei practici este de fapt diferentierea prin note a elevilor care fac pregatire la ea si cei care nu fac sau fac cu alti profesori. Astfel, se vede cine e suprema la matematica si unde trebuie sa mearga banii daca vrei 10. Poti sa faci pregatire si cu un doctor in matematica, la Nastase nu ai 10 daca nu faci pregatire cu ea.

Tata o sa depuna o reclamatie (inutila), a treia pe motivul asta. Reclamatie care va fi, desigur, solutionata de catre prietenii si colegii ei care, atunci cand se intrunesc in urma reclamatiilor, il cheama pe tata sa-i spuna ce profesor deosebit, capabil, minunat, special si mirobolant e Nastase. In nicio reclamatie anterioara facuta de tata pentru motivul asta nu a fost gasita vinovata. Intr-un raspuns ni se spunea ca aspectele reclamate nu se confirma fiindca lectia a fost predata la o data ulterioara testului. Am fi naivi sa credem ca va fi gasita vinovata vreodata de catre colegii ei. Nu am reusit sa dovedim absentele, intarzierile si faptul ca nu ne dadea pauzele chiar daca lucrurile astea se pot verifica pe camere. La chestiile de specialitate n-avem nicio sansa.

Concluzia e ca aceasta profesoara este intangibila. Perseverenta cu care continua cu practicile ei ilegale arata ca nu o afecteaza nici reclamatiile, nici ce scriu eu, nici mass-media nici altceva.

Mi se spune ca am prea multe pretentii de la scoala. In primul rand, cine nu are pretentii de la oamenii din jur si de la societatea in care traieste e un distrus. In al doilea rand, astea nici pretentii nu sunt, ci lucruri normale care ar trebui sa vina de la sine si pentru care nu ar trebui sa fac atatea eforturi.

Si ce motivatie are un elev ca mine care invata sa invete in continuare cand vede ca niciodata nu ia nota pe care o merita daca nu se duce la pregatire la Nastase?

Ma credeti ca din cauza acestei profesoare imi vine sa nu ma mai duc la scoala?

anna andronache coresi
Anna Andronache. Foto: Facebook

Anna Andronache a atras atenția și că unii profesori nu sunt suficient de pregătiți sau că elevii sunt obligați să care prea multe cărți care le deformează spatele.

Am o profesoara de engleza care nu prea stie engleza si obisnuieste sa minta. Am mai scris despre dumneaei in primele postari.

Uneori scrie gresit, alteori pronunta gresit. Am corectat-o de cateva ori si a pus bot. De atunci o las in pace.

Am prins-o de cateva ori cu minciuna dar nu intru in amanunte. Cand i-am zis si doamnei director mi-a spus ca nu ar trebui sa imi permit eu ca elev sa fac un profesor mincinos, chiar daca am avut dovezi si martori. Sinonime potrivite nu prea am gasit pentru „mincinos” deci raman la cuvantul asta.

De ceva timp ma doare spatele. Nu stiu de ce, poate de la crestere. Pana imi trece am hotarat sa nu mai car manualele care nu sunt absolut necesare. Atunci cand am nevoie, imprumut de la colegi.

Fac pana acasa vreo 2 km jumate pe jos plus asteptarea autobuzului cu ghiozdanul in spate.

Ieri la engleza profesoara mi-a reprosat ca nu am manualul la mine. I-am zis ca pentru o vreme nu mai car toate cartile pentru ca ma doare spatele. A spus ca n-o intereseaza si mi-a tinut o predica despre cat de vinovata ar trebui sa ma simt ca nu am manualul la mine.

Doamna profesoara, ca raspuns la indiferenta si rautatea dumneavoastra fata de problema mea, nu o sa mai iau manualul niciodata, nici dupa ce imi trece durerea de spate. E mai bine asa?

În februarie 2017, Georgeta Gogeanu, directoarea şcolii din Târgoviște, a declarat pentru adevarul.ro că Anna Andronache nu a fost niciodată sancționată pentru postările sale de pe Facebook: „Nu a fost sancţionată niciodată pentru că nu am considerat că avem motive să facem asta. Sunt pentru libertatea de exprimare a oricăui om. Este o fire rebelă. Are un anumit mod de a privi lucrurile. Toată acţiunile noastre par ieşite din context şi nu se poate ca tot ce facem noi aici să nu fie bun. Nu pot aprecia la ea absolut toate punctele de vedere. Sunt şi lucruri care pot fi reglate, dar nu tot ce crede cineva este şi adevărul absolut”.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.