Adevărata luptă electorală – a vota sau a nu vota

vino la vot
Campania Leo Burnett pro-vot

Pe măsură ce ziua pentru alegerea președintelui se apropie, nu doar bătălia politică dintre candidați este tot mai înverșunată, ci și confruntarea dintre românii pro-vot și cei care se declară împotriva mersului la vot.

Poate mai mult decât la oricare alte alegeri din trecut, românii s-au „ciocnit” în opinii nu doar referitor la persoana pe care o vor vota, ci și în privința actului de a vota în sine.

Pe rețeaua de socializare Facebook au fost create mai multe pagini care fie încurajează mersul la vot, fie încearcă să îi convingă pe oameni că cel mai bun lucru pe care îl pot face în ziua de 2 noiembrie este să iasă în stradă pentru a protesta împotriva întregii clase politice, considerată o mare „mizerie” în ansamblul ei.

„Sunt un român care s-a deșteptat și care crede în altă soartă. Nu îi voi lăsa pe alții să-mi aleagă președintele și să-mi decidă viitorul. Pe 2 noiembrie, mă duc să dau singurul „check-in” care contează: cel de la secția de vot! Pe oricine ai vota, te rugăm să ieși la vot!”, au scris creatorii paginii de Facebook „Yes la vot !!!”, care spun că s-au inspirat din campania „Yes la vot” a postului de televiziune ProTV.

yes la vot
Pagina de Facebook „Yes la vot !”

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) susține și ea mersul la vot. Campania se numește „Nu votezi, nu contezi!”, iar peste 15.000 de tineri au anunțat că vor merge la vot: „Campania ”Nu votezi, Nu contezi!” este un manifest prin care Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cheamă studenții și tinerii cu drept de vot să își exercite dreptul de a fi parte din cei care decid cine este Președintele României pentru următorii 5 ani. Pornită ca o reacție la slaba participare a studenților și a tinerilor la scrutinurile electorale din ultimii ani, campania ”Nu votezi, Nu contezi!” își propune să crească gradul de conștientizare al studenților și a tinerilor față de importanța participării la vot, să prezinte o parte din efectele care se răsfrâng asupra acestora prin neparticiparea la vot și totodată să ofere instrumente care să-i ajute să înțeleagă cum și pe cine pot vota la aceste alegeri.

România are peste 2,5 milioane de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 26 de ani, însă cu toate acestea procentul celor care se prezintă la vot este unul mic și este în continuă scădere, dacă ne raportăm la evoluția participării la vot în ultimii 20 de ani. Tinerii și-au făcut o reputație din a nu participa la vot, cauzele acestui fenomen fiind în general multiple și asociate cu lipsa de încredere față de performanțele clasei politice și față de capacitatea acesteia de a genera schimbările pe care ei și le doresc. Deși de multe ori neparticiparea la vot a fost folosită ca o formă de sancțiune și de exprimare a neîncrederii în potențialul și valoarea candidaților care ar fi trebuit să convingă, acest lucru a atras după sine și efecte care s-au întors împotriva celor care nu s-au prezentat la vot: neincluderea priorităților și a intereselor lor în strategiile de campanie și planurile ulterioare de acțiune ale candidaților și, ulterior, ale aleșilor.

Prin urmare, ceea ce ne dorim prin această campanie este să punem studenții și tinerii pe harta priorităților viitorilor guvernanți și să conștientizăm că neparticiparea la vot nu este doar o sancțiune pe care o atribuim clasei politice, ci este o sancțiune pe care ne-o atribuim nouă. Iar ce alt moment este mai bun de a demonstra că studenții și tinerii sunt o categorie care contează și care are ceva de spus decât alegerea persoanei care va sta în fruntea statului în următorii 5 ani?”.

nu votezi nu contezi
Pagina de Facebook „Nu votezi, nu contezi”

Dezamăgiți de toți oamenii politici români, pe care îi consideră „aceeași mizerie”, creatorii paginii de Facebook „Revendică-ți viitorul! Toți sunt #AceeașiMizerie!”, vor să organizeze un protest în stradă în ziua alegerilor prezidențiale, începând cu ora 16.00, în Piața Universității din București.

aceeasi mizerie
Pagina de Facebook „Revendică-ți viitorul! Toți sunt AceeașiMizerie”

O altă pagină care încurajează absenteismul, protestele în stradă, dar și violența este „NU pentru VOT! DA pentru demisia partidelor politice din România!”: „Vă chem să luptaţi pentru oraşul vostru. Fii om, fii drept şi recunoaşte că, pe deasupra ambiţiilor, intrigilor şi urilor, este România, este veşnicia neamului. Este umilitor să stai cu mâinile încrucişate pe când Parlamentul îşi bate joc de noi ?? Fiţi mândri şi curajoşi! Fiţi inventivi şi abili exact cum au facut stramoşii noştri! Luptaţi cu tot ce aveţi, pentru binele soţiilor şi copiilor voştri, al mamelor şi al părinţilor voştri. Protestul din Bucureşti trebuie să fie un semnal, pentru ca toată naţiunea să se ridice şi să lupte.

Vom avea o şansă în viitor doar dacă ne vom asuma propria noastră răspundere. Nu va veni nimeni de altundeva să ne ofere binele. Adevăraţii eroi au fost stramoşii noştri care au căzut pe câmpurile de bătălie. Nu vom ezita să răspundem cu o violenţă nemaivăzută. Atâta timp cât se tem de noi, n-au decât să ne urască. Pentru noi, distrugerea partidelor politice va fi un proces esenţial de dezinfecţie, pe care noi l-am adus la limita lui extremă şi fără de care noi înşine am fi fost asfixiaţi şi distruşi. Nu eu am creat protestul, eu doar l-am extras din subconştientul românilor. Dacă nu învingem, Victoria e o târfă ! Aşa să ne ajute Dumnezeu!””.

anti vot
Pagina de Facebook „Nu pentru vot! Da pentru demisia partidelor politice din România”

Pe 2 noiembrie va fi organizat un protest împotriva clasei politice și în Timișoara, începând cu ora 16.00, în Piața Victoriei (Operei): „A venit timpul să-i dăm jos pe toți! Protest împotriva întregii clase politice românești!”.

revendica-ti viitorul
Pagina de Facebook „Revendică-ți viitorul”. Protest în Timișoara

Campania Asociației Pro Democrația care îi încurajează pe oameni să vină la vot a strâns deja peste 6.000 de oameni care au anunțat că vin la vot: „Dreptul la vot este fundamental pentru că soarta națiunii trebuie să fie decisă de voința majorității, nu de indiferența sa. În 2014, România trăiește nefericirea ca peste 60% dintre cetățeni să nu mai vrea să voteze. Oare dacă în momentele de cumpănă ale istoriei noastre nici înaintașii nu se prezentau, unde am fi fost acum? Oare cărei culturi i-am aparține acum? Un gând menit să scuture conștiințele și să trezească atitudinea civică în noi toți”.

vino la vot
Pagina de Facebook „Vino la vot”. O campanie a Asociației Pro Democrația

Clipurile în care Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul trebuie să dea singuri piept cu dușmanii, create de Leo Burnett pentru Asociația Pro Democrația pentru a combate absenteismul la vot, au devenit virale pe internet la scurt timp după lansare.

vino la vot
Campania Leo Burnett pro-vot

Dincolo de laude, campania a atras și critici din partea unor comentatori. În articolul „“Mă piş pe el de vot” e mai relevant politic decât merg la vot cu Leo Burnett”, publicat pe site-ul Voxpublica, Costi Rogozanu argumentează că, de fapt, votul românilor nu prea contează: „Să conştientizăm faptul că nu votăm “răul cel mai mic”, ci că votăm cam aceeaşi chestie şi sperăm ca foarte mici detalii din profilul lor politic să provoace vreo schimbare minimală. “Mă piş pe el de vot” e valabil şi pentru cei care votează ştiind că participă la un aproape-simulacru”.

ma pis pe el de vot
Fotografia în care o tânără poartă un tricou cu mesajul „Mă piș pe el de vot” a inspirat campania Asociației Pro Democrația. Foto: Voxpublica

Imaginea în care în loc de crucea de pe Caraiman apare o semilună, iar într-o ilustrație în stilul tablourilor lui Nicolae Grigorescu o ciobăniță poartă niqab, un tip de văl islamic ce acoperă toată fața unei femei cu excepția ochilor, a iscat noi controverse. Imaginile au fost publicate pe pagina de Facebook a campaniei „Vino la vot!”, însoțite de textele: „Vino la vot, România! Dacă nici înaintașii noștri nu s-ar fi prezentat în momentele de cumpănă, cum arăta cultura noastră astăzi?” sau „Dacă înaintașii n-ar fi făcut-o, cum s-ar fi numit astăzi „Crucea” de pe Caraiman?”.

vino la vot
Foto: Pagina de Facebook „Rezistența Urbană”

Publicația „Rezistența Urbană” a replicat rapid că imaginile sunt islamofobe: „Am înțeles că erau niște bani destinați pentru mobilizarea oamenilor la vot, și asta în sine nu e un lucru rău, dar nu am priceput de ce Leo Burnett Romania a ales să facă o campanie islamofobă pe tema asta. Sus Crucea, jos Semiluna, în ce limbă vorbeam dacă… nu cumva arabă sau turcă sau maghiară sau țigănească… totul bate spre campania lui Marine le Penn sau, mai degrabă, Cugetările Președintelui Vadim.

Dacă nu se coloniza Transilvania mai votam noi azi un președinte care tace și face? Dacă îi băteam pe romani de le era frică să mai vină pe aici mai făcea Apolodor din Damasc pod peste Dunăre sau așteptam până în 2011 să facem niște treceri ca lumea? Poate nu era o cruce pe Caraiman da’ poate nici o biserică pe platoul Bucegilor.

Dacă nu luam atitudine azi împotriva lui Leo Burnett ajungeam vreodată să avem alegeri în care dezbăteam TEME POLITICE ADEVĂRATE sau toate erau lupte tribale în care se demonizează dușmanul, se mobilizează lumea la vot prin apelul patetic la niște clișee istorice și se sancționează neinteresații pentru dezertare?”.

Și ziarul „Gândul” a promovat ideea mersului la vot în cadrul campaniei „Votești”, desfășurată pe site-ul vreaupresedinte.gandul.info. Mihai Dobrovolschi, actorul Alex Bogdan, Raul Gheba și Cătălin Babliuc de la Sector 7, scriitorul Gabriel Liiceanu, actrița Adela Popescu, cântăreața Andreea Bălan și alte persoane publice din România i-au încurajat pe oameni să meargă la vot.

Un afiș al campaniei „Votești” a ziarului, proiectat pe ecranele de pe fațada magazinului Cocor, i-a asemuit pe românii care nu votează cu niște vaci. Imaginile arată o vacă pe o pășune verde, alături de textul: „Nici tu nu mergi la vot? Ce tare! Nici eu!”.

votesti
Foto: Campania „Votești” a ziarului „Gândul”
votești
Foto: Pagina de Facebook Rezistența Urbană

Afișul a devenit viral pe internet, dar a strâns și critici, precum cele venite din partea „Rezistenței Urbane”: „În primul rând menționez că votez (nu vorbesc și pentru ceilalți colegi de la Rezistența). În al doilea rând declar că mă simt ofensat de campania Gândul de mobilizare la vot. După ce ieri am văzut oamenii trimiși la vot cu islamofobie, azi văd ceva și mai sinistru. O reclamă pe un magazin din București care zice că dacă nu votezi ești vacă. Sau o reclamă din ziar care zice că ai puța mică dacă nu votezi. Practic jignesc și pe cei care nu vor să meargă la vot, și pe cei care nu pot, obiectiv, să voteze. Ăsta nu este un ziar quality. În fapt, este o gazetă de partid care trimite lumea la vot cu jigniri. Este clar că ceva este în neregulă cu sistemul nostru electoral când cei 14 candidați refuză dezbateri electorale și se bazează fie pe jigniri, fie pe sperietori, mită electorală și complicitatea bisericii ca să adune voturi”.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturați-vă, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Jurnalist GreatNews, lucrez în presa centrală din 2008 și am scris pentru publicații precum Yahoo News România, ziarul „Evenimentul Zilei”, site-ul turism.evz.ro sau revista „National Geographic România”. Scriu cu plăcere reportaje și portrete pe care le ilustrez adesea cu fotografii și cred că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii. Mă interesează în special temele sociale, drepturile omului, egalitatea de șanse, diversitatea culturală și domenii precum știința și turismul.